Religió
1r ESO
1.
Competències del curs
ÀMBIT LINGÜÍSTIC
Dimensió comunicació oral
- Planificar i produir textos orals de tipologia diversa adequats a la
situació comunicativa (enumerar els fets de la Història de la Salvació que Déu
va fer amb el poble d’Israel).
- Obtenir informació, interpretar i valorar (expressió) textos orals de la
vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i acadèmics (religiosos),
incloent-hi els elements prosòdics i no verbals.
- Emprar estratègies d’interacció oral
d’acord amb la situació comunicativa per a iniciar, mantenir i acabar el
discurs.
- Comprendre textos orals que transmeten la cultura i la tradició religiosa
de generació en generació.
Dimensió Comprensió lectora
- Comprendre, interpretar i valorar el contingut dels textos escrits de la
vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i acadèmics, d’acord amb la tipologia
i la complexitat del text (bíblic) i el propòsit de la lectura (la Bíblia com a
recull de textos de gran riquesa d’expressió, simbologia, llenguatge doctrinal
i precisió conceptual).
- Aplicar estratègies de comprensió per a obtenir informació i interpretar
el contingut de textos escrits d’estructura clara de la vida quotidiana, dels
mitjans de comunicació i de l’àmbit acadèmic (bíblic).
- Reconèixer els gèneres dels textos bíblics (els Evangelis): l’estructura
i el format (capítols, versets, Antic i Nou Testament), i interpretar-ne els
trets lèxics i morfosintàctics per comprendre’ls (paràboles, aspectes diferencials
dels quatre Evangelis...).
Dimensió Expressió escrita
- Produir textos de tipologies diverses amb un lèxic i una estructura que
s’adeqüin al tipus de text, a les intencions i al destinatari (llistats,
descripcions, situar cronològicament fets en una línia temporal, respondre preguntes...).
- Planificar l’escrit d’acord amb la situació comunicativa (el receptor, la
intenció) i a partir de la generació d’idees i la seva organització (resums,
esquemes...).
Dimensió Comprensió literària
- Obtenir informació, interpretar i valorar el contingut dels textos
escrits de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i acadèmics, d’acord
amb la tipologia i la complexitat del text (bíblic: la Paraula de Déu, textos
sobre l’Esperit Sant) i el propòsit de la lectura (la Bíblia com a recull de
textos de gran riquesa d’expressió, simbologia, llenguatge doctrinal i precisió
conceptual).
Dimensió Actitudinal i plurilingüe
- Conèixer i valorar la diversitat lingüística i cultural de Catalunya, de l’Estat
espanyol, d’Europa i del món (la tradició catòlica i els mites d’altres
cultures).
- Implicar-se activament i de forma reflexiva en interaccions orals amb una
actitud dialogant i d’escolta.
- Manifestar una actitud de respecte i valoració positiva de la diversitat
lingüística (cultural i de gènere) de l’entorn pròxim i d’arreu.
ÀMBIT MATEMÀTIC
Dimensió Comunicació i representació
- Usar les diverses representacions dels conceptes i relacions per a expressar
matemàticament una situació.
ÀMBIT CIENTIFICOTECNOLÒGIC
Dimensió Indagació de fenòmens naturals i de la vida quotidiana
- Plantejar-se preguntes sobre el medi (origen de l’univers) i utilitzar
estratègies de cercar dades i analitzar resultats (conservació de l’entorn).
ÀMBIT SOCIAL
Dimensió Ciutadana
- Participar de la vida col·lectiva a partir de valors democràtics, per
millorar la convivència i afavorir un entorn més just i solidari.
- Treballar les responsabilitats personals i socials i les altres virtuts
cíviques, pel bé comú de la societat, afavorint la maduració d’una coresponsabilitat,
l’exercici de la solidaritat, la llibertat, la justícia i la caritat.
- Implementar projectes cooperatius (buscar informació sobre les tasques
que fa una parròquia).
ÀMBIT ARTÍSTIC
Dimensió Percepció i escolta
- Mostrar hàbits de percepció conscient de la realitat visual i sonora de
l’entorn natural i cultural (cançons).
Dimensió Expressió, interpretació i creació
- Emprar els elements i recursos bàsics del llenguatge escènic per a expressar-se,
interpretar i comunicar-se (dramatització).
- Valorar críticament les obres religioses del nostre entorn, motivant
l’apreciació de la pròpia cultura i l’estimació adequada d’altres tradicions
culturals i religioses (pel·lícules).
Dimensió Societat i cultura
- Valorar críticament les obres religioses del nostre entorn, motivant
l’apreciació de la pròpia cultura i l’estimació adequada d’altres tradicions
culturals i religioses.
- Utilitzar elements bàsics dels llenguatges visual, corporal i musical per
a comprendre i apreciar les produccions artístiques.
ÀMBIT DE CULTURA I VALORS
Dimensió Personal
- Qüestionar-se i usar l’argumentació per a superar prejudicis i consolidar
el pensament propi.
- Mostrar actituds de respecte actiu envers les persones, les seves idees,
opcions i creences i les cultures que les conformen.
- Actuar amb autonomia en la presa de decisions i assumir la
responsabilitat dels propis actes.
Dimensió interpersonal
- Mostrar actituds de respecte actiu envers les persones, les seves idees,
opcions i creences i les cultures que les conformen.
- Mostrar actituds de servei i de compromís social, especialment davant les
situacions d’injustícia (l’esclavitud a Egipte). Exercici de la llibertat, la
solidaritat i la justícia.
Dimensió Sociocultural
- Valorar problemes socials rellevants interpretant-ne les causes i les
conseqüències per plantejar propostes de futur.
- Reconèixer la cultura i la història occidentals, les quals no poden ser
compreses ni assumides si no es té en compte el fet religiós, present sempre en
la història cultural dels pobles.
- Mostrar actituds de servei i de compromís social, especialment davant de situacions
d’injustícia.
- Implementar projectes cooperatius.
Dimensió espiritual
-
Mostrar interès per la
recerca del sentit de la vida.
-
Relacionar les creences
personals amb les de diferents grups i cultura.
-
Atendre al cultiu de la
reflexió i de la consciència dels processos interiors.
ÀMBIT DIGITAL
Dimensió Instruments i aplicacions
- Seleccionar, utilitzar i programar dispositius digitals i les seves
funcionalitats d’acord amb les tasques que s’han de realitzar.
Dimensió Tractament de la informació i organització dels entorns de treball
i d’aprenentatge
- Cercar, contrastar i seleccionar informació digital tot considerant
diverses fonts i entorns digitals.
ÀMBIT PERSONAL I SOCIAL
Dimensió Regulació de les pròpies capacitats
- Ser conscient de les pròpies capacitats, de les pròpies potencialitats,
de la pròpia dignitat i del sentit de la pròpia vida. Comprendre la cosmovisió
que dóna sentit a l’existència i, per tant, a la cultura i a la identitat de la
persona humana.
- Gestionar i controlar les pròpies capacitats i els propis coneixements
com a base per a la pròpia formació i el treball cooperatiu.
Dimensió Orientació i assoliment
- Fer servir de manera eficient un conjunt de recursos, tècniques i
estratègies, tant en el treball individual com en el col·lectiu.
2. Distribució de Competències, Continguts i
Criteris d’avaluació
Bloc
1: El sentit religiós de l’home
|
||
Competències
|
Continguts
|
Criteris d’avaluació
|
ÀMBIT LINGÜÍSTIC
Dimensió Comunicació oral
Obtenir
informació, interpretar i valorar (expressió) textos orals de la vida
quotidiana, dels mitjans de comunicació i acadèmics (religiosos), incloent-hi
els elements prosòdics i no verbals.
Dimensió Comprensió lectora
Comprendre, interpretar i valorar el contingut dels textos escrits de
la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i acadèmics, d’acord amb la
tipologia i la complexitat del text (bíblic) i amb el propòsit de la lectura
(la Bíblia com a recull de textos d’una gran riquesa d’expressió, simbologia,
llenguatge doctrinal i precisió conceptual).
Dimensió Actitudinal i
plurilingüe
Conèixer i valorar la diversitat lingüística i cultural de
Catalunya, de l’Estat espanyol, d’Europa i del món (la tradició catòlica i
els mites d’altres cultures).
ÀMBIT CIENTIFICOTECNOLÒGIC
Dimensió Indagació de fenòmens
naturals i de la vida quotidiana
Plantejar-se preguntes sobre el medi (origen de l’univers) i
utilitzar estratègies de cercar dades i analitzar resultats (conservació de
l’entorn).
ÀMBIT DE CULTURA I VALORS
Dimensió Interpersonal
Mostrar actituds
de respecte actiu envers les persones, les seves idees, opcions i creences i
les cultures que les conformen.
ÀMBIT DIGITAL
Dimensió Instruments i
aplicacions
Seleccionar, utilitzar i programar dispositius digitals i les seves
funcionalitats d’acord amb les tasques a realitzar.
ÀMBIT PERSONAL I SOCIAL
Dimensió Regulació de les pròpies
capacitats
Gestionar i controlar les pròpies capacitats i els propis
coneixements com a base per a la pròpia formació i el treball cooperatiu.
|
Reflexió sobre el
sentit de la pròpia existència (preguntes). La religió com a resposta a les
preguntes de l’ésser humà.
Expressió oral
sobre la Creació: la teoria del Big
Bang i el relat bíblic.
Comprensió de les
explicacions sobre la Creació i que aquesta és un acte d’amor de Déu.
Lectura i comprensió
del relat bíblic de la Creació.
La Creació, el
seu origen en l’acció de Déu i el fet que s’hi inclouen l’home i la dona.
Coneixement de diversos
mites (mite egipci) sobre la creació, en textos d’antigues civilitzacions i
en contrast amb les teories científiques.
La teoria del Big Bang: la compatibilitat amb la
narració de la Creació i el respecte que l’entorn es mereix com a regal de
Déu.
Reflexió sobre l’origen
de la pròpia existència, reconeixent que l’experiència religiosa és una
resposta i que hi ha altres creences i cultures que l’expliquen de manera
diferent.
Utilització d’instruments
digitals per a l’obtenció d’informació, visualització del CD i escolta de les
audicions proposades.
Reflexió inicial
de la unitat, observació de la fotografia i, a partir dels coneixements
previs, formulació de preguntes i cerca de les respostes.
Mapa mental dels
continguts. Autoavaluació competencial. Treball cooperatiu.
|
Reconèixer i
valorar que la realitat és un do de Déu.
Identificar
l’origen diví de la realitat.
Contrastar
l’origen de la creació en els diferents relats religiosos sobre la creació.
Diferenciar
l’explicació teològica i la científica de la creació.
|
Bloc 2: La Revelació: Déu intervé en la història
|
||||
Competències
|
Continguts
|
Criteris d’avaluació
|
||
ÀMBIT LINGÜÍSTIC
Dimensió Comunicació oral
Planificar i produir textos
orals de tipologia diversa adequats a la situació comunicativa (enumerar els
fets de la història de la salvació que Déu va dur a terme amb el poble
d’Israel).
Emprar estratègies d’interacció oral d’acord amb la situació
comunicativa per a iniciar, mantenir i acabar el discurs.
Dimensió Comprensió lectora
Aplicar estratègies de comprensió per obtenir informació i
interpretar el contingut de textos escrits d’estructura clara de la vida
quotidiana, dels mitjans de comunicació i de l’àmbit acadèmic (bíblic).
Dimensió Expressió escrita
Produir textos de tipologies
diverses amb un lèxic i una estructura que s’adeqüin al tipus de text, a les
intencions i al destinatari (llistats, descripcions, situació cronològica de
fets en una línia temporal, resposta a preguntes...).
Dimensió Actitudinal i plurilingüe
Implicar-se activament i de manera reflexiva en interaccions
orals amb una actitud dialogant i d’escolta.
Manifestar una actitud de respecte i valoració positiva de la
diversitat lingüística (cultural i de gènere) de l’entorn pròxim i d’arreu.
ÀMBIT DE CULTURA I VALORS
Dimensió Personal
Qüestionar-se i usar l’argumentació per a superar prejudicis i
consolidar el pensament propi.
Mostrar actituds de respecte actiu envers les persones,
les seves idees, opcions i creences i les cultures que les conformen.
Dimensió Interpersonal
Mostrar actituds de servei i de compromís social,
especialment davant les situacions d’injustícia (l’esclavitud a Egipte). Exercici
de la llibertat, la solidaritat i la justícia.
Dimensió Sociocultural
Valorar problemes socials
rellevants interpretant-ne les causes i les conseqüències per tal de plantejar
propostes de futur.
ÀMBIT ARTÍSTIC
Dimensió Expressió, interpretació i creació
Utilitzar elements bàsics dels llenguatges visual,
corporal i musical per a comprendre i apreciar les produccions artístiques.
Dimensió
Percepció i escolta
Mostrar hàbits de
percepció conscient de la realitat visual i sonora de l’entorn natural i
cultural (cançons).
ÀMBIT MATEMÀTIC
Dimensió Comunicació i
representació
Usar les diverses representacions dels conceptes i les relacions per
a expressar matemàticament una situació.
ÀMBIT DIGITAL
Dimensió Tractament de la informació i organització
dels entorns de treball i d’aprenentatge
Cercar, contrastar i seleccionar informació digital
tot considerant diverses fonts i diversos entorns digitals.
ÀMBIT PERSONAL I SOCIAL
Dimensió Orientació i assoliment
Fer servir de manera eficient un conjunt de recursos, tècniques i
estratègies, tant en el treball individual com en el col·lectiu.
|
Expressió de suggeriments, opinions i preguntes a l’inici
de la unitat.
Expressió coherent i completa en expressar cada idea.
Funcions dels jutges,
els reis i els profetes en la història d’Israel: Samuel, Saül, David i
Salomó.
Coneixement de la
història de Jeremies i de l’exili a Babilònia.
Cronologia dels principals personatges i fets de la
història d’Israel (lectura i comprensió de textos).
La fidelitat de Déu i les infidelitats del seu poble. El
projecte de salvació de Déu per a tota la humanitat. Els patriarques
(Abraham, Isaac i Jacob) i les seves esposes i fills. La història de Josep.
Jutges, reis i profetes.
Lectura
comprensiva sobre els atributs de Déu quan es manifesta a les persones, lectura
de salms i cerca de citacions a la Bíblia. El Parenostre. La creença en un sol Déu de jueus i cristians.
L’Aliança del
Sinaí: els Deu Manaments. (confecció d’un decàleg per a la classe).
Elaboració
d’entrevistes a creients.
Comparació de dos
salms i textos de pregària.
Lèxic: els noms
de Déu.
L’esclavitud a Egipte i l’alliberament per mitjà de
Moisès. Expressió oral d’opinions sobre aquest tema.
Les dones en la
Bíblia: la seva funció i la seva pregària.
Valoració de
l’escolta com manera de descobrir Déu en la pròpia historia.
Sensibilitat i
respecte envers la pregària personal com a forma de comunicació i trobada amb
Déu, independentment de l’opinió dels altres i com a opció pròpia.
A partir de la història de Moisès, valoració de la
lluita per la llibertat de les persones i els pobles, i valoració de la
necessitat de tenir unes normes de conducta.
Posicionament sobre alguns fets socials, com per
exemple la qüestió dels refugiats que han de sortir del seu país.
Anàlisi simbòlica d’un relat bíblic per mitjà de
l’observació d’una obra artística.
Comprensió i
anàlisi de la lletra de les cançons proposades.
Revisió d’un eix
cronològic (numeració per anys: abans de Crist i després de Crist), afegint-hi
les dades que calgui, en un mural que mostri la informació de la qual parla la
unitat.
Utilització de tècniques de treball cooperatiu (el
número) i selecció d’informació a Internet per tal d’elaborar un mural en
grup. Visita virtual a un museu.
Relació entre la
informació escrita i la gràfica de les unitats. Treball cooperatiu. Traçament
de mapes mentals a partir d’un model com a síntesi de les unitats. Autoavaluació
de les unitats.
|
Participar de manera adequada en les situacions
comunicatives, respectant les normes de comunicació oral.
Conèixer, constatar i apreciar els principals fets de
la història d’Israel (cronologia, personatges rellevants, actuació del poble
d’Israel...).
Assenyalar i identificar els diferents mètodes de
comunicació que Déu ha emprat en les diverses etapes de la història d’Israel
(els patriarques, els manaments...).
Distingir i comparar el procediment amb el qual Déu es
manifesta en les diverses etapes de la història d’Israel (alliberament d’un
poble).
|
||
BLOC 3: Jesús, acompliment de la Història de la
Salvació
|
|||
Competències
|
Continguts
|
Criteris d’avaluació
|
|
ÀMBIT LINGÜÍSTIC
Dimensió Comprensió lectora
Reconèixer els
gèneres literaris del text bíblic: (els Evangelis), la seva estructura i el
seu format (capítols, versets, Antic i Nou Testament), i interpretar-ne els
trets lèxics i morfosintàctics per tal de comprendre’l (paràboles, aspectes
diferencials dels quatre Evangelis).
Dimensió Expressió escrita
Planificar l’escrit
d’acord amb la situació comunicativa (el receptor, la intenció) i a partir de
la generació d’idees i la seva organització (resums, esquemes...).
ÀMBIT CULTURA I VALORS
Dimensió personal
Fer servir de manera eficient un conjunt de recursos, tècniques i
estratègies, tant en el treball individual com en el col·lectiu.
Dimensió Interpersonal
Mostrar actituds
de respecte actiu envers les persones, les seves idees, opcions i creences i
les cultures que les conformen (conceptes com la humanitat i la divinitat de
Jesús o bé l’Eucaristia, respecte d’altres creences).
ÀMBIT ARTÍSTIC
Dimensió Societat i cultura
Valorar
críticament les obres religioses del nostre entorn, motivant l’apreciació de
la pròpia cultura i l’estimació adequada d’altres tradicions culturals i
religioses.
Dimensió Expressió, interpretació i creació
Emprar els
elements i recursos bàsics del llenguatge escènic per a expressar-se,
interpretar i comunicar-se (dramatització).
ÀMBIT DE CULTURA I VALORS
Dimensió Sociocultural
Reconèixer la
cultura i la història occidentals, les quals no poden ser compreses i
assumides si no es té en compte el fet religiós, present sempre en la
història cultural dels pobles.
ÀMBIT MATEMÀTIC
Dimensió Comunicació i
representació
Usar diverses representacions dels conceptes i les relacions per a expressar
matemàticament una situació (enquesta).
ÀMBIT PERSONAL I SOCIAL
Dimensió Regulació de les pròpies
capacitats
Ser conscient de les pròpies capacitats, de les pròpies
potencialitats, de la pròpia dignitat i del sentit de la pròpia vida.
Comprendre la cosmovisió que dóna sentit a l’existència i, per tant, a la
cultura i la identitat de la persona humana.
|
Inici de la
missió de Jesús: retirada al desert i baptisme al Jordà. Vida de Jesús, passió,
mort, resurrecció i ascensió, i finalment missatge pòstum. Lectura comprensiva
dels Evangelis.
Comprensió de la
distribució dels llibres de la Bíblia: Antic Testament i Nou Testament.
Els gèneres literaris
de la Bíblia, procés d’elaboració dels diferents llibres que la componen i
característiques diferencials dels quatre Evangelis.
Jesús anuncia
l’arribada del Regne de Déu. Jesús parla amb paràboles (anàlisi de textos,
resum en frases de les paràboles).
Trets de la
humanitat de Jesús: la seva proximitat als malalts, pobres i marginats, el
manament de l’amor i la pregària a l’hort de Getsemaní (comparació de textos
segons l’evangelista). Realització d’una enquesta.
Relació entre la
informació escrita i la gràfica de la unitat. Treball cooperatiu. Traçament
d’un mapa mental a partir d’un model com a síntesi de la unitat.
L’entrada de
Jesús a Jerusalem, l’expulsió dels mercaders del Temple (manca de respecte
per un lloc sagrat dedicat a Déu). L’últim sopar: l’Eucaristia (transformació
en el Cos i la Sang de Crist).
Característiques
de la humanitat de Jesús: la seva actitud amb les persones, i Jesús vist pels
seus contemporanis. Manifestació de Jesús com a Fill de Déu. Coneixement de
fonts no cristianes que parlen de la vida de Jesús.
La figura de
Jesús en l’art: valoració de la gran quantitat d’obres que li estan dedicades.
Valoració de
representacions artístiques: pintures clàssiques i actuals, musicals,
pel·lícules...
La resurrecció de
Jesús: aparició als deixebles (dramatització de la trobada amb Jesús dels
deixebles d’Emmaús).
Ser conscients
que la vida de Jesús i el seu missatge han conformat la cultura occidental: la
vida eterna que Jesús ens promet, la preocupació pels pobres, els marginats i
els qui pateixen.
Valoració
numèrica d’una enquesta sobre la vida eterna (estadística).
Pautes per a llegir
un llibre bíblic i extracció de forma autònoma del sentit i el missatge que aporta
per tal de formar la persona humana.
Relació entre la
informació escrita i la gràfica de la unitat. Treball cooperatiu. Traçament
d’un mapa mental a partir d’un model com a síntesi de la unitat.
|
Distingir en
Jesús els trets de la seva naturalesa divina i humana (a l’inici de la seva
missió, durant la seva vida, en la passió, mort i resurrecció i, en especial,
en el missatge final als deixebles).
Identificar la
naturalesa i la finalitat dels Evangelis (característiques de la Bíblia com a
conjunt de llibres i estils emprats en la seva redacció).
Conèixer i
comprendre el procés de formació dels Evangelis (la seva escriptura i
conformació com a llibre constituït per diversos llibres de diversos autors).
|
|
BLOC 4: Permanència de Jesús en la història: l’Església
|
|||
Competències
|
Continguts
|
Criteris d’avaluació
|
|
ÀMBIT LINGÜÍSTIC
Dimensió Comunicació oral
Comprendre textos orals que transmeten la la cultura i la tradició
religiosa de generació en generació.
Dimensió Comprensió literària
Obtenir informació, interpretar i valorar el contingut dels textos escrits
de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i acadèmics, d’acord amb
la tipologia i la complexitat del text (bíblic: la Paraula de Déu, textos
sobre l’Esperit Sant) i amb el propòsit de la lectura (la Bíblia com a recull
de textos de gran riquesa d’expressió, simbologia, llenguatge doctrinal i precisió
conceptual).
Dimensió Expressió escrita
Planificar l’escrit d’acord amb la situació comunicativa (el receptor,
la intenció) i a partir de la generació d’idees i la seva organització
(resums, esquemes...).
Revisar els textos per millorar-los i tenir cura de la seva
presentació formal en funció de la situació comunicativa.
ÀMBIT DE CULTURA I VALORS
Dimensió Personal
Actuar amb autonomia en la presa de decisions i assumir la
responsabilitat dels propis actes.
Dimensió Interpersonal
Mostrar actituds
de respecte actiu envers les persones, les seves idees, opcions i creences i
les cultures que les conformen.
Dimensió Sociocultural
Mostrar actituds de servei i de compromís social, especialment
davant de situacions d’injustícia.
Implementar projectes cooperatius.
ÀMBIT ARTÍSTIC
Dimensió Expressió, interpretació i
producció
Valorar
críticament les obres religioses del nostre entorn, motivant l’apreciació de
la pròpia cultura i l’estimació adequada d’altres tradicions culturals i
religioses (pel·lícules).
ÀMBIT SOCIAL
Dimensió Ciutadana
Participar de la
vida col·lectiva a partir de valors democràtics, per tal de millorar la
convivència i afavorir un entorn més just i solidari.
Treballar les
responsabilitats personals i socials i les altres virtuts cíviques, pel bé
comú de la societat, afavorint la maduració de la coresponsabilitat i
l’exercici de la solidaritat, la llibertat, la justícia i la caritat.
Implementar projectes cooperatius (buscar informació sobre les tasques
que fa una parròquia).
ÀMBIT PERSONAL I SOCIAL
Dimensió Orientació i assoliment
Fer servir de manera eficient un conjunt de recursos, tècniques i
estratègies, tant en el treball individual com en el col·lectiu.
|
Narració oral de
vides exemplars i del testimoniatge de personatges que, des de la fe, han
estat model de defensa de la dignitat humana al llarg de la història.
Lectura
comprensiva per al reconeixement de la presència de Jesús en l’Església: la
Paraula de Déu, els sagraments i la comunitat eclesial.
Lectura
comprensiva sobre l’Esperit Sant, expressió de l’amor de Déu. Els set dons de
l’Esperit, els set sagraments i el naixement de l’Església.
Valoració dels carismes i els serveis en l’Església:
anunci, testimoniatge i celebració.
Coneixement de
l’encàrrec de Jesús a l’Església i dels instruments per a l’evangelització.
Funció de la
litúrgia cristiana: signes i símbols. Coneixement del sentit dels set
sagraments. El Pare Damià, apòstol dels leprosos.
Descripció de les
funcions dels laics i laiques, dels
religiosos i religioses, dels preveres, dels diaques, dels bisbes i del Papa.
Coneixement de l’encàrrec de Jesús a l’Església i dels instruments per a
l’evangelització.
Els cristians són
testimonis de l’amor de Déu. Apòstols de la dignitat humana (elaboració d’una
fitxa).
Testimoni d’un cristià
en una favela brasilera (expressió dels sentiments a partir de la lectura).
Reflexió i
valoració dels fruits de l’Esperit Sant en els cristians i cristianes. El Pare
Damià, apòstol dels leprosos.
Valoració, mitjançant
pel·lícules, de la vida de cristians dedicats als més desafavorits i necessitats
(missioners, preveres, laics i laiques). Valoració de les mostres de
solidaritat en el nostre món. Reflexió sobre els sentiments que provoca un
relat sobre una favela brasilera.
Mostra d’actituds
d’ajuda i participació en alguna activitat solidària. Autoavaluació com a
persona servicial.
Valoració de les
mostres de solidaritat que podem fer nosaltres.
Realització d’un
vídeo sobre l’actuació dels cristians en l’actualitat.
Expressió de
sentiments mitjançant dibuixos.
Recerca de
projectes socials en els quals hi hagi una implicació personal.
Reconeixement de
la necessitat d’implicació per a ajudar els necessitats.
Coneixements
sobre certes malalties greus que causen una gran mortalitat.
Investigació, en
grups de treball, sobre els programes de desenvolupament social que fa
l’Església i sobre les activitats d’una parròquia.
Relació entre la
informació escrita i la gràfica de la unitat. Treball cooperatiu. Traçament
d’un mapa mental a partir d’un model com a síntesi de la unitat. Autoavaluació
de la unitat.
|
Comprendre la
presència de Jesús avui en l’Església (la Paraula de Déu, els sagraments i la
comunitat eclesial i les seves accions d’ajuda als necessitats).
Reconèixer que
l’acció de l’Esperit Sant dóna vida a l’Església (fortalesa per a enfrontar-se
a grans reptes d’ajuda als altres, i els trets distintius de cada sagrament).
|
|
Religió
2n ESO |
1. Competències del curs
ÀMBIT LINGÜÍSTIC
Dimensió Comprensió
lectora
-
Obtenir informació,
interpretar i valorar el contingut de textos escrits per comprendre’ls.
-
Desenvolupar estratègies
de cerca i gestió de la informació per adquirir coneixement.
Dimensió Comunicació
oral
-
Emprar estratègies
d’interacció oral d’acord amb la situació comunicativa per a iniciar, mantenir
i acabar el discurs
Dimensió Expressió
escrita
-
Escriure textos de
tipologia diversa i en diferents formats i suports amb adequació, coherència,
cohesió i correcció lingüística.
Dimensió Literària
-
Llegir obres i conèixer els autors i les autores, i
els períodes més significatius, de la literatura catalana, la castellana i la
universal.
Dimensió Actitudinal
-
Adquirir l’hàbit de la
lectura com un mitjà per a accedir a la informació i al coneixement, i per al
gaudi personal; valorar l’escriptura com un mitjà per a estructurar el
pensament i comunicar-se amb els altres.
ÀMBIT SOCIAL
Dimensió Històrica
-
Aplicar els procediments
de la recerca històrica a partir de la formulació de preguntes i l’anàlisi de
fonts per interpretar el passat.
-
Interpretar que el present
és producte del passat per comprendre que el futur és fruit de les decisions i
accions actuals.
Dimensió
Geogràfica
-
Analitzar diferents models
d’organització política, econòmica i territorial, i les desigualtats que
generen, per valorar com afecten la vida de les persones.
Dimensió
Cultural i artística
-
Analitzar les
manifestacions culturals i relacionar-les amb els seus creadors i la seva
època, per interpretar les diverses cosmovisions i la seva finalitat.
-
Valorar el patrimoni
cultural com a herència rebuda del passat, per defensar-ne la conservació i
crear-ne de nou per a les generacions futures.
Dimensió
Ciutadana
-
Formar-se un criteri propi
sobre problemes socials rellevants per desenvolupar un pensament crític.
-
Participar activament i de
manera compromesa en projectes per exercir drets, deures i responsabilitats
propis d’una societat democràtica.
-
Posicionar-se i comprometre’s en la defensa de la
justícia, la llibertat i la igualtat entre homes i dones.
ÀMBIT CIENTIFICOTECNOLÒGIC
Dimensió Indagació de fenòmens naturals i de
la vida quotidiana
-
Interpretar la història de l’Univers, de la Terra i de la
vida utilitzant els registres del passat.
Dimensió Medi ambient
-
Adoptar mesures amb criteris científics que evitin o
minimitzin els impactes mediambientals derivats de la intervenció humana.
ÀMBIT ARTÍSTIC
Dimensió Societat i cultura
-
Valorar amb respecte i sentit crític les produccions
artístiques en els seus contextos i funcions.
Dimensió Expressió, interpretació i creació
-
Interpretar i representar
amb formes bidimensionals i tridimensionals, estàtiques i en moviment.
-
ÀMBIT DE CULTURA I VALORS
Dimensió
Personal
- Qüestionar-se i
usar l’argumentació per a superar prejudicis i consolidar el pensament propi.
-
Identificar els
aspectes ètics de cada situació i donar-hi respostes adients i preferentment
innovadores.
Dimensió
Interpersonal
- Mostrar actituds
de respecte actiu envers les altres persones, cultures, opcions i creences.
Dimensió
Sociocultural
- Comprendre i valorar el nostre món a partir de les arrels
culturals que l’han configurat
Dimensió espiritual
- Atendre el cultiu
de la reflexió i de la consciència dels processos interiors.
- Escoltar amb
compassió les necessitats dels altres.
ÀMBIT DIGITAL
Dimensió
Tractament de la informació i organització d’entorns de treball i aprenentatge
- Cercar,
contrastar i seleccionar informació digital adequada per al treball a
realitzar, tot considerant diverses fonts i mitjans digitals.
- Construir nou
coneixement personal mitjançant estratègies de tractament de la informació amb
el suport d’aplicacions digitals.
2. Distribució de Competències.
BLOC I: El sentit religiós de l’home.
|
||
Competències
|
Continguts
|
Criteris d’avaluació
|
ÀMBIT
SOCIAL
Dimensió Històrica
Aplicar els
procediments de la recerca històrica a partir de la formulació de preguntes i
l’anàlisi de fonts per interpretar el passat.
Interpretar que el
present és producte del passat per comprendre que el futur és fruit de les
decisions i accions actuals.
Dimensió Ciutadana
Participar activament
i de manera compromesa en projectes per exercir drets, deures i
responsabilitats propis d’una societat democràtica.
ÀMBIT
CIENTIFICOTECNOLÒGIC
Dimensió Indagació de fenòmens naturals
i de la vida quotidiana
Interpretar la
història de l’Univers, de la Terra i de la vida utilitzant els registres del
passat.
Dimensió Medi ambient
Adoptar mesures amb
criteris científics que evitin o minimitzin els impactes mediambientals
derivats de la intervenció humana.
ÀMBIT
DIGITAL
Dimensió Tractament de la informació i
organització dels entorns de treball i
aprenentatge
Cercar, contrastar i
seleccionar informació digital adequada per al treball a realitzar, tot
considerant diverses fonts i mitjans digitals.
Construir nou coneixement personal mitjançant
estratègies de tractament de la informació amb el suport d’aplicacions
digitals.
ÀMBIT
LINGÜÍSTIC
Dimensió Comprensió lectora
Desenvolupar
estratègies de cerca i gestió de la informació per adquirir coneixement.
Dimensió Comunicació oral
Emprar estratègies
d’interacció oral d’acord amb la situació comunicativa per a iniciar,
mantenir i acabar el discurs.
Dimensió Actitudinal
Adquirir l’hàbit de
la lectura com un mitjà per a accedir a la informació i al coneixement, i per
al gaudi personal; valorar l’escriptura com un mitjà per a estructurar el
pensament i comunicar-se amb els altres.
ÀMBIT
DE CULTURA I VALORS
Dimensió Personal
Qüestionar-se i usar
l’argumentació per a superar prejudicis i consolidar el pensament propi.
Dimensió Interpersonal
Mostrar actituds de respecte
actiu envers les altres persones, cultures, opcions i creences.
|
L'ésser
humà i tots els interrogants de la seva existència.
Dimensions
de la persona segons l'antropologia hebrea.
Rebuig de tota mena de discriminació i
actitud positiva en favor dels més necessitats.
Sensibilitat enfront de qualsevol forma
d'injustícia.
Actuació de diferents ONG.(Taller Fundació Vicente
Ferrer).
La
visió científica sobre la creació de l'ésser humà i l'experiència de la fe.
Interès per compatibilitzar la visió
científica de la creació de l'ésser humà amb l'experiència de la fe.
Actitud decidida en defensa del medi ambient
i de la vida.
Anàlisi de problemes relacionats amb la
convivència humana o amb la cura del medi ambient.
Compromís personal amb l'ecologia integral.
Cerca de notícies sobre l'activitat de
l'ésser humà respecte de la natura.
Anàlisi comparativa de textos .
Anàlisi d'un document seguint una sèrie de
passos.
Anàlisi de notícies de premsa.
Lectures de diferents religions i
comparar-les
Valoració
de les pròpies capacitats personals.
El valor de la dignitat humana.
L'actitud humana contra tota mena de
discriminació.
|
Establir
diferències entre l'ésser humà creat a imatge de Déu i els animals.
Relacionar
la condició de criatura amb l'origen diví.
Explicar
l'origen de la dignitat de l'ésser humà ..
Entendre el sentit i
la finalitat de l'acció humana.
|
Competències
|
Continguts
|
Criteris d’avaluació
|
ÀMBIT SOCIAL
Dimensió Històrica
Aplicar els procediments
de la recerca històrica a partir de la formulació de preguntes i l’anàlisi de
fonts per interpretar el passat.
Interpretar
que el present és producte del passat per comprendre que el futur és fruit de
les decisions i accions actuals.
Dimensió Ciutadana
Formar-se un
criteri propi sobre problemes socials rellevants per desenvolupar un
pensament crític.
Dimensió Cultural i artística
Analitzar les
manifestacions culturals i relacionar-les amb els seus creadors i la seva
època, per interpretar les diverses cosmovisions i la seva finalitat.
Valorar el
patrimoni cultural com a herència rebuda del passat, per defensar-ne la
conservació i afavorir que les
generacions futures se l’apropiïn.
ÀMBIT DIGITAL
Dimensió
Tractament de la informació i organització d’entorns de treball i
aprenentatge
Construir nou
coneixement personal mitjançant estratègies de tractament de la informació
amb el suport d’aplicacions digitals.
Cercar, contrastar i
seleccionar informació digital adequada per al treball a realitzar, tot
considerant diverses fonts i mitjans digitals.
ÀMBIT ARTÍSTIC
Dimensió Societat i cultura
Valorar amb respecte i sentit crític les
produccions artístiques en els seus contextos i funcions.
ÀMBIT LINGÜÍSTIC
Dimensió Comprensió
lectora
Obtenir
informació, interpretar i valorar el contingut de textos escrits de la vida
quotidiana, dels mitjans de comunicació i acadèmics per comprendre’ls.
Dimensió Expressió
escrita
Escriure
textos de tipologia diversa i en diferents formats i suports amb adequació,
coherència, cohesió i correcció lingüística.
Dimensió Literària
Expressar,
oralment o per escrit, opinions raonades sobre obres literàries, tot
identificant gèneres, i interpretant i valorant els recursos literaris dels
textos.
Llegir obres
i conèixer els autors i les autores, i els períodes més significatius, de la
literatura catalana, la castellana i la universal.
Dimensió Actitudinal
Adquirir
l’hàbit de la lectura com un mitjà per a accedir a la informació i al
coneixement, i per al gaudi personal; valorar l’escriptura com un mitjà per a
estructurar el pensament i comunicar-se amb els altres.
ÀMBIT DE CULTURA I VALORS
Dimensió
Interpersonal
Mostrar
actituds de respecte actiu envers les altres persones, cultures, opcions i
creences.
Dimensió
Personal
Qüestionar-se
i usar l’argumentació per a superar prejudicis i consolidar el pensament
propi.
Dimensió
Sociocultural
Comprendre
i valorar el nostre món a partir de les arrels culturals que l’han
configurat.
.
Dimensió
Espiritual
Relacionar
les creences personals amb les de grups i cultures.
|
La relació personal entre els éssers humans.
La història a
través de les paraules de la Bíblia..
Què diu l'Església sobre la
redacció de la Bíblia.
Ciència o
religió?
Valoració del
món.
.
Interpretació
d'un quadre i d'una escultura.
L'arbre de Jessè en les pintures murals de
Santa Maria de l'Alba a Tàrrega (Urgell).
Consultar i cercar informació
sobre personatges religiosos i la influència que han tingut en el nostre món.
Anàlisi de cançons.
Anàlisi comparativa de textos de diferents
àmbits religiosos.
Estructura de la Bíblia.
Els redactors dels llibres
bíblics.
Interès per
conèixer les profecies de l'Antic Testament.
Curiositat per conèixer i comparar la Bíblia jueva i la cristiana.
Contextualitzar la Bíblia.
La resposta de la fe involucra tota la persona.
Utilitzar les tradicions i
descobrir els rituals i generar els rituals i generar altres en el context de
les relacions humanes.
|
Conèixer la revelació de Déu en la història.
Comprendre i valorar que la fe és la resposta
a moltes preguntes.
Conèixer i definir l'estructura i l’organització
de la Bíblia.
Reconèixer en la inspiració l'origen de la
sacralitat del text bíblic.
|
Competències
|
Continguts
|
Criteris d’avaluació
|
|
ÀMBIT SOCIAL
Dimensió Històrica
Aplicar els
procediments de la recerca històrica a partir de la formulació de preguntes i
l’anàlisi de fonts per interpretar el passat.
Interpretar
que el present és producte del passat per comprendre que el futur és fruit de
les decisions i accions actuals.
Dimensió Cultural i artística
Valorar el
patrimoni cultural com a herència rebuda del passat, per defensar-ne la
conservació i afavorir que les
generacions futures se l’apropiïn.
ÀMBIT DIGITAL
Dimensió Tractament
de la informació i organització d’entorns de treball i aprenentatge
Cercar,
contrastar i seleccionar informació digital adequada per al treball a
realitzar, tot considerant diverses fonts i mitjans digitals.
ÀMBIT ARTÍSTIC
Dimensió Societat i cultura
Valorar amb respecte i sentit crític les
produccions artístiques en els seus contextos i funcions.
ÀMBIT LINGÜÍSTIC
Dimensió Comprensió
lectora
Obtenir
informació, interpretar i valorar el contingut de textos escrits per
comprendre’ls.
Desenvolupar
estratègies de cerca i gestió de la informació per adquirir coneixement.
Dimensió Actitudinal
Adquirir
l’hàbit de la lectura com un mitjà per a accedir a la informació i al
coneixement, i per al gaudi personal; valorar l’escriptura com un mitjà per a
estructurar el pensament i comunicar-se amb els altres.
Dimensió Literària
Llegir obres i conèixer els
autors i les autores, i els períodes més significatius, de la literatura
catalana, la castellana i la universal.
ÀMBIT DE CULTURA I VALORS
Dimensió
Personal
Qüestionar-se
i usar l’argumentació per a superar prejudicis i consolidar el pensament
propi.
Identificar els aspectes ètics de
cada situació i donar-hi respostes adients i preferentment innovadores.
Dimensió
Interpersonal
Mostrar
actituds de respecte actiu envers les altres persones, cultures, opcions i
creences.
Dimensió
Sociocultural
Comprendre
i valorar el nostre món a partir de les arrels culturals que l’han configurat.
|
El
Símbol dels Apòstols.
Com és la imatge de Déu.
Cerca d'informació sobre aspectes històrics
del cristianisme.
Anàlisi del contingut d'una cançó.
Anàlisi comparativa de relats mitològics
sobre diversos déus.
El
relat bíblic de la Creació: creats a imatge i semblança de Déu.
Dues formulacions
de la mateixa fe.
Valoració personal en totes les seves
dimensions.
|
Descobrir el caràcter històric
de la formulació de Credo cristià.
Reconèixer les veritats de la fe ..
|
|
BLOC IV:
Permanència de Jesús en la història: L’
|
||
Competències
|
Continguts
|
Criteris d’avaluació
|
ÀMBIT SOCIAL
Dimensió Històrica
Aplicar els procediments
de la recerca històrica a partir de la formulació de preguntes i l’anàlisi de
fonts per interpretar el passat.
Interpretar
que el present és producte del passat per comprendre que el futur és fruit de
les decisions i accions actuals.
Dimensió
Geogràfica
Analitzar diferents models d’organització
política, econòmica i territorial, i les desigualtats que generen, per
valorar com afecten la vida de les persones.
Dimensió
Ciutadana
Formar-se
un criteri propi sobre problemes socials rellevants per desenvolupar un
pensament crític.
ÀMBIT DIGITAL
Dimensió
Tractament de la informació i organització d’entorns de treball i
aprenentatge
Cercar,
contrastar i seleccionar informació digital adequada per al treball a
realitzar, tot considerant diverses fonts i mitjans digitals.
ÀMBIT LINGÜÍSTIC
Dimensió Comprensió
lectora
Obtenir
informació, interpretar i valorar el contingut de textos escrits per
comprendre’ls.
Desenvolupar
estratègies de cerca i gestió de la informació per adquirir coneixement.
Dimensió Actitudinal
Adquirir
l’hàbit de la lectura com un mitjà per a accedir a la informació i al
coneixement, i per al gaudi personal; valorar l’escriptura com un mitjà per a
estructurar el pensament i comunicar-se amb els altres.
ÀMBIT DE CULTURA I VALORS
Dimensió
Personal
Qüestionar-se
i usar l’argumentació per a superar prejudicis i consolidar el pensament
propi.
Identificar els aspectes ètics de
cada situació i donar-hi respostes adients i preferentment innovadores.
Dimensió
Interpersonal
Mostrar
actituds de respecte actiu envers les altres persones, cultures, opcions i
creences.
Dimensió
Sociocultural
Comprendre
i valorar el nostre món a partir de les arrels culturals que l’han configurat.
|
Interès per descobrir l'arrel i l'origen de
l'Església.
Les primeres comunitats cristianes.
Curiositat per conèixer la forma de vida
dels primers cristians.
Les
religions a l’Orient Mitjà.
Els cristians, primeres víctimes dels
conflictes.
Valoració del testimoniatge cristià en zones
amenaçades.
Cerca
d'informació sobre els símbols cristians.
Anàlisi de textos religiosos.
Reflexió sobre un personatge que hagi
aportat alguna cosa positiva al nostre
món.
.
L'Església, una realitat humana i
espiritual.
L'Església, al servei del món.
Reconeixement de la missió de l'Església
enmig del món.
|
Comprendre l'expansió del
cristianisme a través de les primeres comunitats cristianes.
Justificar que l'Església és una, santa, catòlica i apostòlica.
|
Religió
3r ESO
1. Competències del curs
ÀMBIT LINGÜÍSTIC
Dimensió Comunicativa
·
Desenvolupar
estratègies de cerca i gestió de la informació per adquirir coneixement.
·
Emprar
estratègies d’interacció oral d’acord amb la situació comunicativa per a iniciar,
mantenir i acabar el discurs
·
Obtenir
informació, interpretar i valorar el contingut de textos escrits de la vida
quotidiana, dels mitjans de comunicació i acadèmics per comprendre’ls.
·
Escriure
textos de tipologia diversa i en diferents formats i suports amb adequació,
coherència, cohesió i correcció lingüística.
Dimensió Actitudinal
·
Adquirir
l’hàbit de la lectura com un mitjà per a accedir a la informació i al coneixement,
i per al gaudi personal; valorar l’escriptura com un mitjà per a estructurar el
pensament i comunicar-se amb els altres.
ÀMBIT SOCIAL
Dimensió Històrica
·
Aplicar
els procediments de la recerca històrica a partir de la formulació de preguntes
i l’anàlisi de fonts per a interpretar el passat.
·
Interpretar
que el present és producte del passat per comprendre que el futur és fruit de
les decisions i accions actuals.
Dimensió Geogràfica
·
Analitzar
diferents models d’organització política, econòmica i territorial, i les
desigualtats que generen, per valorar com afecten la vida de les persones.
Dimensió Cultural i
artística
·
Analitzar
les manifestacions culturals i relacionar-les amb els seus creadors i la seva
època, per interpretar les diverses cosmovisions i la seva finalitat.
·
Valorar
el patrimoni cultural com a herència rebuda del passat, per defensar-ne la
conservació i crear-ne de nou per a les generacions futures.
Dimensió Ciutadana
·
Formar-se un criteri propi sobre
problemes socials rellevants per desenvolupar un pensament crític.
·
Pronunciar-se
i comprometre’s en la defensa de la justícia, la llibertat i la igualtat entre
homes i dones.
ÀMBIT ARTÍSTIC
Dimensió Societat i cultura
·
Valorar
amb respecte i sentit crític les produccions artístiques en els seus contextos
i funcions.
Dimensió Expressió, interpretació i
creació
·
Interpretar i representar amb formes bidimensionals
i tridimensionals, estàtiques i en moviment.
·
ÀMBIT DE CULTURA I VALORS
Dimensió Personal
·
Qüestionar-se i usar l’argumentació per a superar prejudicis i consolidar
el pensament propi.
·
Identificar els aspectes ètics de cada situació i donar-hi respostes adients
i preferentment innovadores.
·
Mostrar actituds de respecte actiu envers les altres persones, cultures,
opcions i creences.
Dimensió espiritual
·
Qüestionar i fer-se preguntes sobre el significat i el sentit.
·
Promoure el desenvolupament personal i el de la comunitat.
·
Conèixer i valorar respostes, interpretacions i experiències sobre
qüestions de diferents religions i filosofies en la hiatòria de la humanitat,
especialment de les actuals.
Dimensió Tractament de
la informació i organització d’entorns de treball i aprenentatge
·
Cercar, contrastar i seleccionar informació digital adequada per al treball
a realitzar, tot considerant diverses fonts i mitjans digitals.
·
Construir nou coneixement personal mitjançant estratègies de tractament de
la informació amb el suport d’aplicacions digitals.
2. Distribució de Competències, Continguts i
Criteris d’avaluació
BLOC 1: El sentit religiós de l’home
|
||
Competències
|
Continguts
|
Criteris d’avaluació
|
ÀMBIT SOCIAL
Dimensió Històrica
Aplicar els procediments de la recerca històrica
a partir de la formulació de preguntes i l’anàlisi de fonts per a interpretar
el passat.
Interpretar que el present és producte del
passat per comprendre que el futur és fruit de les decisions i accions
actuals.
Dimensió Ciutadana
Pronunciar-se i comprometre’s en la defensa de
la justícia, la llibertat i la igualtat entre homes i dones.
Dimensió Cultural i artística
Analitzar les manifestacions culturals i relacionar-les amb els seus creadors
i la seva època, per interpretar les diverses cosmovisions i la seva
finalitat.
Valorar el patrimoni cultural com a herència rebuda del passat, per
defensar-ne la conservació i crear-ne de nou per a les generacions futures.
ÀMBIT DIGITAL
Dimensió Tractament de la informació i organització
dels entorns de treball i aprenentatge
Cercar, contrastar i seleccionar informació
digital adequada per al treball a realitzar, tot considerant diverses fonts i
mitjans digitals.
Construir
nou coneixement personal mitjançant estratègies de tractament de la
informació amb el suport d’aplicacions digitals.
ÀMBIT LINGÜÍSTIC
Dimensió Comunicativa
Desenvolupar estratègies de cerca i gestió de la
informació per adquirir coneixement.
Emprar estratègies d’interacció oral d’acord amb
la situació comunicativa per a iniciar, mantenir i acabar el discurs.
Dimensió Actitudinal
Adquirir l’hàbit de la lectura com un mitjà per a
accedir a la informació i al coneixement, i per al gaudi personal; valorar
l’escriptura com un mitjà per a estructurar el pensament i comunicar-se amb
els altres.
ÀMBIT DE CULTURA I
VALORS
Dimensió Interpersonal
Mostrar actituds de respecte actiu envers les altres
persones, cultures, opcions i creences.
|
Reconeixement
de la necessitat personal de sentir-se estimat o estimada per a assolir la
felicitat.
Investigació
sobre la cerca de Déu que han protagonitzat diferents personatges
coneguts.
Diferents respostes
enfront del sofriment i anàlisi de documentals i textos relacionats amb el
sofriment.
Valoració
del desig de superació que aporta la fe.
Valoració de la importància
dels monestirs medievals i la conservació i difusió de la cultura.
L'hinduisme: el karma i la reencarnació. El budisme:
la superació del sofriment i el nirvana. L'islam: la submissió a Al·là i la
creença en la predestinació.
Curiositat per conèixer i
comparar les propostes de les grans religions sobre la realitat de l'ésser
humà més enllà de la mort.
Les ciències ocultes: tarot,
endevinació i astrologia.
La New Age: principis fonamentals.
Les sectes: característiques
comunes. Actitud crítica davant els problemes derivats de l'aproximació a les
sectes.
Cerca d'informació sobre les
actituds de les persones properes en relació amb les ciències ocultes i
l'esoterisme.
Interès per conèixer la
proposta cristiana enfront del sofriment i la mort.
Elements comuns de la tradició
cristiana i de l'islam. Elements cristians que no reconeix l'islam.
|
Reconèixer el desig de plenitud que té la
persona.
Comparar de manera argumentada diferents
respostes enfront de la finitud de l'ésser humà.
Identificar situacions i persones que han
donat una resposta positiva enfront del sofriment humà.
Explicar la funció dels monestirs
medievals en la conservació i difusió de la cultura.
Comparar de manera argumentada les
respostes que donen les grans religions als principals interrogants de
l'ésser humà.
Analitzar críticament les propostes de les
ciències ocultes, l'esoterisme i les sectes per a respondre als grans
problemes que planteja la vida.
Identificar els trets que distingeixen la
proposta cristiana com una proposta d'esperança en la plenitud final.
Identificar els trets comuns entre el
cristianisme i l'islam.
|
BLOC 2: La Revelació: Déu intervé en la història
|
||
Competències
|
Continguts
|
Criteris d’avaluació
|
ÀMBIT SOCIAL
Dimensió Ciutadana
Formar-se un criteri propi sobre problemes
socials rellevants per desenvolupar un pensament crític.
Pronunciar-se i comprometre’s en la defensa de
la justícia, la llibertat i la igualtat entre homes i dones.
Dimensió Geogràfica
Analitzar diferents models d’organització
política, econòmica i territorial, i les desigualtats que generen, per
valorar com afecten la vida de les persones.
Dimensió Cultural i
artística
Analitzar les manifestacions culturals i
relacionar-les amb els seus creadors i la seva època, per interpretar les
diverses cosmovisions i la seva finalitat.
ÀMBIT DIGITAL
Dimensió Tractament de
la informació i organització d’entorns de treball i aprenentatge
Cercar,
contrastar i seleccionar informació digital adequada per al treball a
realitzar, tot considerant diverses fonts i mitjans digitals.
ÀMBIT LINGÜÍSTIC
Dimensió Comunicativa
Obtenir informació, interpretar i valorar el
contingut de textos escrits de la vida quotidiana, dels mitjans de
comunicació i acadèmics per comprendre’ls.
Escriure textos de tipologia diversa i en
diferents formats i suports amb adequació, coherència, cohesió i correcció
lingüística.
ÀMBIT DE CULTURA I VALORS
Dimensió Interpersonal
Mostrar actituds de
respecte actiu envers les altres persones, cultures, opcions i creences.
|
Reflexió sobre les conseqüències del pecat en les relacions amb els
altres.
En què consisteix la ruptura amb Déu, i la ruptura amb els altres.
Actitud de rebuig del pecat per les seves conseqüències de ruptura.
La vocació és una crida de Déu. La resposta a la crida de Déu.
Interès per descobrir la crida de Déu en la pròpia existència.
Comparació d'una pintura mural amb un text bíblic.
Expressió dels propis sentiments en contemplar una pintura.
Rebuig de la pena de mort i de tota acció que atempti contra la vida
humana.
|
Descobrir que el pecat rau en el rebuig a la intervenció
de Déu en la pròpia vida.
Distingir la veritat revelada de l'embolcall literari en
el relat del Gènesi.
Descobrir i reconèixer la pròpia vocació com a resposta
a la crida de Déu.
Valorar les conseqüències del pecat en les relacions
amb els altres.
|
BLOC 3: Jesucrist, acompliment de la Història de la Salvació
|
||
Competències
|
Continguts
|
Criteris d’avaluació
|
ÀMBIT SOCIAL
Dimensió Ciutadana
Formar-se un criteri propi sobre problemes
socials rellevants per desenvolupar un pensament crític.
Dimensió Cultural i
artística
Valorar el patrimoni cultural com a herència
rebuda del passat, per defensar-ne la conservació i afavorir que les generacions futures se l’apropiïn.
ÀMBIT DIGITAL
Dimensió Tractament de
la informació i organització d’entorns de treball i aprenentatge
Cercar, contrastar i seleccionar informació
digital adequada per al treball a realitzar, tot considerant diverses fonts i
mitjans digitals.
ÀMBIT ARTÍSTIC
Dimensió Societat i cultura
Valorar amb respecte i sentit crític les produccions artístiques en els
seus contextos i funcions.
Dimensió Expressió, interpretació i creació
Interpretar i representar amb formes
bidimensionals i
tridimensionals, estàtiques i en moviment.
ÀMBIT LINGÜÍSTIC
Dimensió Comunicativa
Obtenir informació, interpretar i valorar el
contingut de textos escrits bíblics (fragment de la Carta de Pau als Gàlates)
per comprendre’ls.
Escriure textos de tipologia diversa (un guió o storyboard per a una presentació) en
diferents formats i suports amb adequació, coherència, cohesió i correcció
lingüística.
ÀMBIT DE CULTURA I VALORS
Dimensió Personal
Qüestionar-se i usar
l’argumentació per a superar prejudicis i consolidar el pensament propi.
Identificar els aspectes ètics de cada situació i
donar-hi respostes adients i preferentment innovadores.
|
Anàlisi
del canvi de vida que comporta la trobada amb Jesús a partir de diverses
citacions dels Evangelis (Zaqueu, Nicodem, Maria Magdalena, Pau de Tars).
Valoració
de l'amor com a motor capaç de canviar la vida d'una persona.
Presentació
audiovisual sobre un personatge que s'ha trobat amb Jesús.
Interpretació
d'una pintura de caràcter religiós.
Valoració
de la pintura religiosa com a font d'informació sobre els fets que relaten les
Escriptures.
Reconeixement
del valor de les imatges com a ajuda per a afavorir la veneració de les
persones que s'hi representen.
|
Reconèixer
i apreciar que la trobada amb Crist canvia la manera de comprendre el món, la
història, la realitat, les persones, etc.
Comprendre
que la pertinença a Crist comporta una nova manera de comportar-se en la
vida.
Analitzar
i interpretar pintures de caràcter religiós.
Valorar
les imatges com a expressió de respecte i veneració de les persones que s'hi
representen.
|
BLOC 4: Permanència de Jesucrist en la història:
l’Església
|
||
Competències
|
Continguts
|
Criteris d’avaluació
|
ÀMBIT SOCIAL
Dimensió Ciutadana
Formar-se un criteri propi sobre problemes
socials rellevants per desenvolupar un pensament crític.
Dimensió Històrica
Identificar i valorar la identitat individual i col·lectiva
per comprendre la seva intervenció en la construcció de subjectes històrics.
Dimensió Cultural i
artística
Valorar les expressions culturals pròpies, per
afavorir la construcció de la identitat personal dins d’un món global i
divers.
ÀMBIT DIGITAL
Dimensió Tractament de
la informació i organització d’entorns de treball i aprenentatge
Construir nou coneixement personal mitjançant estratègies de tractament
de la informació amb el suport d’aplicacions digitals.
ÀMBIT ARTÍSTIC
Dimensió Societat i cultura
Valorar amb respecte i sentit crític les produccions artístiques en els
seus contextos i funcions.
Dimensió Expressió, interpretació i creació
Desenvolupar projectes artístics disciplinaris o transdisciplinaris tant
personals com col·lectius (creació de murals).
ÀMBIT LINGÜÍSTIC
Dimensió Comunicativa
Produir textos orals de tipologia diversa amb
adequació, coherència, cohesió i correcció lingüística, emprant-hi els
elements prosòdics i no verbals pertinents.
Dimensió Actitudinal
Implicar-se activament i reflexiva en
interaccions orals amb una actitud dialogant i d’escolta.
ÀMBIT DE CULTURA I VALORS
Dimensió Sociocultural
Realitzar activitats
de participació i de col·laboració que promoguin actituds de compromís i
democràtiques.
|
Experiències
que faciliten la trobada amb Jesús. Actituds que ajuden i
actituds que dificulten la trobada personal. Interès per trobar-se amb Jesús
en la pròpia vida.
Valoració
de l'Església com a lloc de trobada amb Jesús.
La
pregària, manera personal de trobar-se amb Jesús.
Anàlisi de
testimoniatges de persones la vida de les quals ha canviat després de trobar-se
amb Jesús.
Experiències
de vida eclesial en les primeres comunitats cristianes.
Els
monestirs medievals: estructura i funció.
La
pregària en sant Francesc d'Assís. La pregària en sant Agustí. Reflexió sobre
la importància de la pregària personal per a enfortir la vida cristiana.
Reflexió
sobre la necessitat de donar una resposta cristiana als grans problemes de la
societat actual.
Descobriment
del manament de l'amor com l'impuls necessari per a treballar a fi de
millorar la societat actual.
Reconeixement
del valor de la pobresa evangèlica com a mitjà per a desprendre's d'allò
superflu i aconseguir allò important.
Interès
per participar en iniciatives en favor dels més pobres i necessitats.
Valoració
de l'opció de l'Església pels més pobres al llarg de la seva història.
Interès
per descobrir la relació entre els valors cristians i els valors socials del
món actual.
Valoració
de l'aportació de l'Església a l'art en general.
Manifestacions
artístiques de caràcter religiós: arquitectura, escultura, pintura i música.
Sensibilitat
a favor de la utilització de les noves tecnologies per a anunciar l'Evangeli.
Disposició
a comentar textos de caràcter religiós i extreure'n el missatge evangèlic que
contenen.
|
Prendre
consciència del vincle indissoluble entre la trobada amb Crist i la
pertinença a l'Església.
Valorar
críticament l'experiència de plenitud que promet Crist.
Reconèixer
els subsidis i recursos que l'Església ofereix per a facilitar la trobada amb
Crist.
Valorar la
importància dels monestirs i els grans teòlegs cristians per a facilitar la
trobada amb Crist per mitjà de la pregària.
Comprendre
que la pertinença a Crist comporta una nova manera de comportar-se en la
vida.
Reconèixer
els trets del compromís evangèlic per a la consecució d'un món més humà.
Identificar
l'opció preferencial de Jesús pels pobres i reconèixer-la en el treball dels
cristians.
Valorar
les accions de l'Església en favor dels més pobres al llarg de la història.
Relacionar
els valors socials actuals amb els valors cristians i reconèixer-ne la
influència.
Identificar
en la cultura la riquesa i la bellesa que genera la fe.
Reconèixer
la presència cristiana en diferents manifestacions de la cultura actual.
Obtenir
informació rellevant a partir de l'anàlisi de textos de caràcter religiós.
|
Religió
4t ESO
1. Competències del curs
ÀMBIT LINGÜÍSTIC
Dimensió Comunicació
oral
-
Utilitzar processos lingüístics per a expressar pensaments, vivències i
opinions. Acostumar-se a un discurs coherent i estructurat.
-
Planificar i produir textos orals de tipologia diversa adequats a la situació
comunicativa.
-
Obtenir informació, interpretar i valorar (expressió) textos orals de la vida
quotidiana, dels mitjans de comunicació i acadèmics (religiosos), incloent- hi
els elements prosòdics i no verbals.
-
Utilitzar estratègies d’interacció oral d’acord amb la situació comunicativa
per a iniciar, mantenir i acabar el discurs (compartir opinions, exposició
oral).
Dimensió Comprensió lectora
-
Comprendre, interpretar i valorar el contingut dels textos escrits de la vida
quotidiana, dels mitjans de comunicació i acadèmics, d’acord amb la tipologia i
la complexitat del text (bíblic) i el propòsit de la lectura (la Bíblia com a
recull de textos de gran riquesa d’expressió, simbologia, llenguatge doctrinal
i precisió conceptual).
-
Aplicar estratègies de comprensió per a obtenir informació i interpretar el
contingut de textos escrits d’estructura clara de la vida quotidiana, dels
mitjans de comunicació i de l’àmbit acadèmic (bíblic).
-
Reconèixer els gèneres dels textos bíblics (els Evangelis): l’estructura i el
format (capítols, versets, Antic i Nou Testament), i interpretar-ne els trets
lèxics i morfosintàctics per a comprendre’ls (paràboles, aspectes diferencials
dels quatre Evangelis...).
Dimensió Expressió
escrita
-
Produir textos de tipologies diverses amb un lèxic i una estructura que
s’adeqüin al tipus de text, a les intencions i al destinatari (reculls,
redaccions, taules, imatges literàries...).
-
Planificar l’escrit d’acord amb la situació comunicativa (el receptor, la
intenció) i a partir de la generació d’idees i la seva organització (resums,
esquemes...).
Dimensió Comprensió
literària
-
Obtenir informació, interpretar i valorar el contingut dels textos escrits de
la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i acadèmics, d’acord amb la
tipologia i la complexitat del text i amb el propòsit de la lectura (la Bíblia
com a recull de textos de gran riquesa d’expressió, simbologia, llenguatge doctrinal
i precisió conceptual).
Dimensió
Actitudinal i plurilingüe
-
Conèixer i valorar la diversitat lingüística i cultural de Catalunya, de
l’Estat espanyol, d’Europa i del món.
ÀMBIT MATEMÀTIC
Dimensió Resolució
de problemes
- Fer
preguntes i generar problemes de caràcter matemàtic.
Dimensió Connexions
- Establir
relacions entre diferents conceptes, i també entre els diversos significats
d’un mateix concepte.
ÀMBIT CIENTIFICOTECNOLÒGIC
Dimensió Indagació
de fenòmens naturals i de la vida quotidiana
-
Plantejar-se preguntes sobre el medi i utilitzar estratègies per a cercar dades
i analitzar resultats.
ÀMBIT SOCIAL
Dimensió Ciutadana
-
Participar de la vida col·lectiva a partir de valors democràtics, a fi de millorar
la convivència i afavorir un entorn més just i solidari.
-
Treballar les responsabilitats personals i socials i les altres virtuts
cíviques, pel bé comú de la societat, tot afavorint la maduració d’una coresponsabilitat,
l’exercici de la solidaritat, la llibertat, la justícia i la caritat.
-
Implementar projectes cooperatius (cercar informació sobre les tasques que duu
a terme una parròquia).
ÀMBIT ARTÍSTIC
Dimensió Percepció
i escolta
-
Mostrar hàbits de percepció conscient de la realitat visual i sonora de l’entorn
natural i cultural (art pictòric i musical).
Dimensió Expressió,
interpretació i creació
- Utilitzar
els elements i recursos bàsics del llenguatge escènic per a expressar-se,
interpretar i comunicar-se (dramatització).
-
Valorar críticament les obres religioses del nostre entorn, tot motivant
l’apreciació de la pròpia cultura i la valoració adequada d’altres tradicions
culturals i religioses (pel·lícules).
-
Utilitzar elements bàsics dels llenguatges visual, corporal i musical per a
comprendre i apreciar les produccions artístiques.
Dimensió Societat i
cultura
-
Valorar críticament les obres religioses del nostre entorn, tot motivant
l’apreciació de la pròpia cultura i la valoració adequada d’altres tradicions
culturals i religioses.
ÀMBIT DE CULTURA I VALORS
Dimensió Personal
-
Qüestionar-se i utilitzar l’argumentació per a superar prejudicis i consolidar
el pensament propi.
-
Mostrar actituds de respecte actiu envers les persones, les seves idees,
opcions i creences i les cultures que les conformen.
-
Actuar amb autonomia en la presa de decisions i assumir la responsabilitat dels
propis actes.
Dimensió Interpersonal
-
Mostrar actituds de respecte actiu envers les persones, les seves idees,
opcions i creences i les cultures que les conformen.
-
Mostrar actituds de servei i de compromís social, especialment davant les
situacions d’injustícia (refugiats, pobresa...). Exercici de la llibertat, la
solidaritat i la justícia.
Dimensió
Sociocultural
-
Valorar problemes socials rellevants tot interpretant-ne les causes i les
conseqüències, a fi de plantejar propostes de futur.
-
Reconèixer la cultura i la història occidentals, les quals no poden ser
compreses ni assumides si no es té en compte el fet religiós, present sempre en
la història cultural dels pobles.
-
Implementar projectes cooperatius.
Dimensió Espiritual
-
Reflexionar sobre el propi
sentit de la vida i relacionar-lo amb les diferents creences.
-
Establir relacions
intenses amb sí mateix/a i amb el demés.
ÀMBIT DIGITAL
Dimensió Instruments
i aplicacions
-
Seleccionar, utilitzar i programar dispositius digitals i les seves
funcionalitats d’acord amb les tasques que s’han de dur a terme.
Dimensió Tractament
de la informació i organització dels entorns de treball i d’aprenentatge
-
Cercar, contrastar i seleccionar informació digital tot considerant diverses
fonts i entorns digitals.
ÀMBIT PERSONAL I SOCIAL
Dimensió Regulació
de les pròpies capacitats
-
Gestionar i controlar les pròpies capacitats i els coneixements propis com a base
per a la pròpia formació i el treball cooperatiu.
Dimensió Orientació
i assoliment
-
Fer servir de manera eficient un conjunt de recursos, tècniques i estratègies,
tant en el treball individual com en el col·lectiu.
2. Distribució de Competències, Continguts i Criteris
d’avaluació
Bloc I: El sentit
religiós de l’home
|
||
Competències
|
Continguts
|
Criteris d’avaluació
|
ÀMBIT
LINGÜÍSTIC
Dimensió
Comunicació oral
Utilitzar processos lingüístics per a expressar pensaments,
vivències i opinions.
Obtenir informació, interpretar i valorar (expressió)
textos orals de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i acadèmics
(religiosos), incloent-hi els elements prosòdics i no verbals (diàleg).
Dimensió
Comprensió lectora
Comprendre, interpretar i valorar el contingut
dels textos escrits de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i
acadèmics, d’acord amb la tipologia i la complexitat del text (religiós) i
amb el propòsit de la lectura.
Dimensió
Expressió escrita
Produir textos de tipologies diverses amb un
lèxic i una estructura que s’adeqüin al tipus de text, a les intencions i al
destinatari (diàlegs, descripcions, situació cronològica de fets...).
Dimensió
Actitudinal i plurilingüe
Conèixer i valorar la diversitat lingüística i cultural
de Catalunya, de l’Estat espanyol, d’Europa i del món (trets comuns
religiosos i diversitat cultural).
ÀMBIT
CIENTIFICOTECNOLÒGIC
Dimensió
Indagació de fenòmens naturals i de la vida quotidiana
Plantejar-se preguntes sobre el medi (fets
explicables i no explicables) i utilitzar estratègies per a cercar dades i
analitzar resultats (la ciència i altres disciplines per a explicar el que no
entenem).
ÀMBIT DE
CULTURA I VALORS
Dimensió
Personal
Qüestionar-se i utilitzar l’argumentació per a superar prejudicis i consolidar el pensament propi.
Dimensió
Interpersonal
Mostrar actituds de respecte actiu envers les
persones, les seves idees, opcions i creences i les cultures que les
conformen.
Dimensió
Espiritual
Reflexionar sobre el propi sentit de la vida i relacionar-lo amb les
diferents creences.
ÀMBIT
ARTÍSTIC
Dimensió
Percepció i escolta
Mostrar hàbits de percepció conscient de la
realitat visual i sonora de l’entorn natural i cultural.
Dimensió
Expressió, interpretació i creació
Utilitzar elements bàsics dels llenguatges
visual, corporal i musical per a comprendre i apreciar les produccions
artístiques.
ÀMBIT
DIGITAL
Dimensió
Instruments i aplicacions
Seleccionar, utilitzar i programar dispositius
digitals i les seves funcionalitats d’acord amb les tasques que es duran a
terme.
ÀMBIT
PERSONAL I SOCIAL
Dimensió
Regulació de les pròpies capacitats
Gestionar i controlar les pròpies capacitats i
els propis coneixements com a base per a la pròpia formació i el treball
cooperatiu.
|
Reflexió sobre com trobar el sentit de la vida.
Les religions com a camins cap a aquest sentit i com a resposta a les
preguntes existencials.
Expressió oral. Debat sobre el fet religiós.
Ciència i espiritualitat no són incompatibles.
Expressió oral sobre el concepte
de revelació com a manifestació
divina. La introspecció personal del budisme. La llei universal de la natura
(dharma) de l’hinduisme i la transmissió oral per Mahoma de la paraula de
Déu. Compartició amb companys de les propostes explicatives. Preparació d’un
diàleg sobre la revelació.
Trets característics de totes les religions: sistema de
creences, ritus i principis ètics de conducta segons els seus valors (lectures
proposades). Tipus
de revelacions divines: còsmica, històrica, profètica i cristològica. Lectura
de citacions bíbliques.
Lectura comprensiva sobre els
conceptes de revelació, esforç d’introspecció
personal, mandala i llei universal.
La revelació, fonament de la fe.
Revelació de Déu a Moisès i a Elies (preparació d’un diàleg). Comparació del concepte de revelació en diverses religions (taula
comparativa; esquema).
Elements comuns de les religions: revelació, salvació,
encarnació històrica i pretensió d’universalitat. Recerca d’elements no
comuns respecte de la religió catòlica.
Maria Immaculada i els símbols i
valors que aporten la seva figura actualment com a perfecta cristiana: puresa,
compromís absolut amb Déu i fidelitat a les seves creences.
Descripció de disciplines del coneixement humà
que poden explicar la nostra existència i el sentit de la vida. Consideració
d’aspectes que no es poden resoldre partint de la ciència.
Diferenciació, mitjançant l’aprofundiment, de la
religió catòlica de les altres religions.
Actitud de respecte envers les diverses
religions treballades tenint-ne en compte les diferències i les semblances.
Reflexió sobre el sentit de la vida i el fet que
l’experiència religiosa és una resposta i que hi ha altres creences i
cultures que l’expliquen d’una manera diferent.
Valoració i percepció conscient
de la natura com a mostra de l’amor de Déu.
Observació de les imatges
(dibuixos i obres d’art...) que il·lustren el text i de la seva simbologia: pintura
barroca de Schmidttner, Immaculada
d’Isabel Guerra (pintura digital 2015), Moisès
davant l’esbarzer ardent (1966). Interpretació de diverses obres d’art
dedicades a la Mare de Déu al llarg de la història (recull d’imatges).
Creació artística, figurativa o abstracta,
d’imatges que puguin simbolitzar com és la revelació divina en el budisme,
l’hinduisme, l’islam i el cristianisme.
Enregistrament d’un vídeo, amb imatge i veu en off, que mostri la diferència entre la
revelació cristiana i la revelació en les altres religions.
Ús d’instruments digitals per a l’obtenció
d’informació: pàgina web, visualització de vídeos i escolta de l’entrevista proposada (links).
Reflexió inicial de la unitat, observació de la
fotografia i, a partir dels coneixements previs, formulació de preguntes i recerca
de les respostes. Realització i interpretació de resums i esquemes que
sintetitzin els continguts. Autoavaluació competencial. Treball cooperatiu.
Aprofitament de la informació gràfica de la unitat en relació amb la
informació escrita.
|
Aprendre i reconèixer els principals trets comuns de les
religions (donar resposta al fet existencial).
Comparar i distingir la intervenció de Déu en la història dels
intents humans de resposta a la recerca de sentit.
|
Bloc II: La Revelació: Déu intervé en la història
|
||
Competències
|
Continguts
|
Criteris
d’avaluació
|
ÀMBIT LINGÜÍSTIC
Dimensió Comunicació oral
Planificar
i produir textos orals de tipologia diversa adequats a la situació
comunicativa.
Utilitzar estratègies d’interacció oral d’acord amb la situació
comunicativa per a iniciar, mantenir i acabar el discurs (compartir opinions,
exposició oral...).
Dimensió Comprensió lectora
Aplicar estratègies
de comprensió per a obtenir informació i interpretar el contingut de textos
escrits d’estructura clara de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació
i de l’àmbit acadèmic (Religió).
Dimensió Expressió escrita
Produir
textos de tipologies diverses amb un lèxic i una estructura que s’adeqüin al
tipus de text, a les intencions i al destinatari (reculls, redaccions,
taules, imatges literàries...).
ÀMBIT DE CULTURA I VALORS
Dimensió Personal
Qüestionar-se
i utilitzar l’argumentació per a superar prejudicis i consolidar
el pensament propi.
Mostrar
actituds de respecte actiu envers les persones, les seves idees, opcions i
creences i les cultures que les conformen.
Dimensió Sociocultural
Valorar
problemes socials rellevants, tot interpretant-ne les causes i les
conseqüències, a fi de plantejar propostes de futur.
Dimensió Espiritual:
Establir
relacions intenses amb sí mateix i amb els demés.
ÀMBIT MATEMÀTIC
Dimensió Resolució de problemes
Fer
preguntes i generar problemes de caire matemàtic.
Dimensió Connexions
Establir
relacions entre diferents conceptes, i també entre els diversos significats
d’un mateix concepte.
ÀMBIT ARTÍSTIC
Dimensió Percepció i escolta
Mostrar hàbits
de percepció conscient de la realitat visual i sonora de l’entorn natural i
cultural (art pictòric i musical).
Dimensió Expressió,
interpretació i creació
Utilitzar
elements bàsics dels llenguatges visual, corporal i musical per a comprendre
i apreciar les produccions artístiques (presentacions multimèdia, recerca
d’art religiós, compleció de murals...).
ÀMBIT DIGITAL
Dimensió Tractament de la
informació i organització dels entorns de treball i d’aprenentatge
Cercar,
contrastar i seleccionar informació digital tot considerant diverses fonts i
diversos entorns digitals.
ÀMBIT PERSONAL I SOCIAL
Dimensió Orientació i
assoliment
Fer
servir de manera eficient un conjunt de recursos, tècniques i estratègies,
tant en el treball individual com en el col·lectiu.
|
Expressió
en comú sobre les diferents percepcions i interpretacions que es poden tenir
a partir d’una imatge. Exposició sobre una biografia. Elaboració d’un diàleg
sobre si Jesús era o no el Messies.
Sensibilitat
i respecte envers l’expressió d’idees i opinions, i valoració de totes les participacions.
Treball de l’escolta com a base de qualsevol acte comunicatiu. Implicació de
tots els participants en ordre.
Lectura
de textos bíblics de l’Antic Testament que mostren la intervenció de Déu i la
seva aliança amb la humanitat. Interpretació d’una paràbola. El messianisme.
Moments
en què Déu es fa present en la història: amb Noè, Abraham, Moisès i els
profetes i amb l’alliberament del seu poble de l’esclavatge d’Egipte (recull
escrit).
Fidelitat
de Déu als homes (redacció d’aquest concepte amb l’ajut de citacions
bíbliques). El sentit del patiment (descripció de moments propis de patiment
i esforç).
Relació
de Déu amb el poble d’Israel (taula de citacions i creació d’imatges
literàries per a expressar-se).
La
fidelitat com a valor en decadència i la cultura de l’«envàs» (es valora més allò
que és extern, l’embolcall, que no pas el contingut). Reflexió sobre aquest aspecte
de la vida actual. El sentit del sofriment i el seu efecte transformador en
l’ésser humà (vídeo: Tierras de penumbra).
Concepte de resiliència (Testimoni).
El
messianisme i l’esperança d’un món millor. Lectura comprensiva de textos
bíblics. El concepte de Messies s’adapta a les circumstàncies històriques del
poble d’Israel.
El
Messies polític i el Messies sofrent: dues posicions contràries en un mateix
moment històric.
Coneixement
dels càlculs necessaris per a esbrinar les festivitats catòliques variables (dia
de Crist Rei).
Elaboració
de mapes conceptuals que situïn cronològicament els personatges bíblics i els
relacionin (èpoques del messianisme).
Aprofundiment
sobre aquests personatges de l’Antic Testament: Noè, Abraham, Moisès, Jonàs,
Ezequiel, David, Ester i Elies (selecció d’imatges artístiques). El sofriment
i l’esforç formen part de la vida (vídeo Aprèn
a portar la teva creu).
L’esperança
messiànica: imaginar un món millor (audició i comprensió dels missatges de
les cançons escollides).
Relació
entre els personatges de l’Antic Testament i la fidelitat de Déu (elaboració
d’una presentació multimèdia sobre un d’aquests personatges, audicions
musicals, murals...).
Selecció
adient dels recursos que proporciona la xarxa. Recerca mesurada que il·lustri
allò que es pretén mostrar deixant de banda la informació que no és rellevant
(recull d’imatges sobre l’Antic Testament...).
Observació
reflexiva de la fotografia inicial i, a partir dels coneixements previs,
formulació de preguntes i recerca de respostes.
Realització
i interpretació de mapes mentals, esquemes i resums que sintetitzin els
continguts. Autoavaluació competencial. Treball cooperatiu.
|
Reconèixer
i valorar les accions de Déu al llarg de la història.
Comparar
i apreciar la novetat entre el Messies sofrent i el Messies polític.
|
Bloc III: Jesucrist, acompliment
de la Història de la Salvació
|
||
Competències
|
Continguts
|
Criteris d’avaluació
|
ÀMBIT
LINGÜÍSTIC
Dimensió Comprensió lectora
Reconèixer els gèneres del text bíblic (els Evangelis), la seva estructura
i el seu format (capítols, versets, Antic i Nou Testament), i interpretar-ne
els trets lèxics i morfosintàctics per a comprendre’l (comparació dels quatre
Evangelis).
Dimensió Expressió escrita
Planificar l’escrit d’acord amb la situació comunicativa (receptor,
intenció) i a partir de la generació d’idees i la seva organització (resums,
esquemes...).
ÀMBIT CULTURA I VALORS
Dimensió
Interpersonal
Mostrar actituds de respecte actiu envers les persones, les
seves idees, opcions i creences i les cultures que les conformen (la vocació,
els sentiments, tipus de famílies, reconeixement de la crida de la religió...
).
Dimensió Sociocultural
Reconeixement de la cultura i la història occidentals, les quals
no poden ser compreses i assumides si no es té en compte el fet religiós,
present sempre en la història cultural dels pobles.
Dimensió espiritual
Reflexionar sobre el propi sentit de la vida i relacionar-lo amb les demés creences.
Establir relacions intenses amb sí mateix/a i amb el demés.
ÀMBIT
ARTÍSTIC
Dimensió
Societat i cultura
Valoració crítica de les obres religioses del nostre entorn, tot
motivant l’apreciació de la pròpia cultura i la valoració adequada d’altres
tradicions culturals i religioses.
Dimensió Expressió,
interpretació i creació
Utilitzar els elements i recursos bàsics del llenguatge escènic per a expressar-se,
interpretar i comunicar-se.
ÀMBIT
MATEMÀTIC
Dimensió
Connexions
Establir relacions entre diferents
conceptes, i també entre els diversos significats d’un mateix concepte.
ÀMBIT
PERSONAL I SOCIAL
Dimensió
Regulació de les pròpies capacitats
Gestionar i controlar les pròpies capacitats
i els propis coneixements com a base per a la pròpia formació i el treball
cooperatiu.
ÀMBIT
DIGITAL
Dimensió
Tractament de la informació i organització dels entorns de treball i d’aprenentatge
Cercar, contrastar i seleccionar informació
digital tot considerant diverses fonts i diversos entorns digitals.
|
Maneres que té Jesús de cridar els seus
deixebles a seguir-lo. L’exigència o requisits per a ser un apòstol. Lectura
comprensiva de citacions bíbliques.
Recomanacions de Jesús als seus deixebles i la missió
que han d’acomplir (lectura de l’Evangeli de Lluc). Lectura comparativa dels
quatre Evangelis pel que fa a la crida de Jesús.
Diferenciació dels noms dels apòstols segons els
Evangelis (elaboració d’una taula que en reculli les diferències).
Reconeixement del gènere evangèlic (redacció d’un relat en aquest gènere).
Coneixement de biografies de persones actuals
que es poden anomenar col·laboradors de Jesús (breu redacció).
Qualitats i capacitats del deixeble actual de
Jesús.
Els talents personals del creient i la vocació:
relació entre aquests dos conceptes.
Actualització de la missió de Jesús. Visió
renovada de la vida i el treball avui dia segons les seves directrius.
L’emoció i el pensament en la nostra cultura i estil de vida. Creixement humà i personal.
Reconeixement artístic de la crida de Jesús als apòstols
a seguir-lo (recerca d’obres que la representin, presentació audiovisual).
Interpretació de les obres artístiques dedicades
a la Mare de Déu: la posició de Jesús i de Maria, els diversos plans de la pintura
i la intenció de l’artista.
Relació entre la informació escrita i la gràfica
de les unitats. Treball cooperatiu: traçament de mapes mentals, síntesis,
taules i llistats.
Realització i interpretació de taules, mapes
mentals, esquemes i resums que sintetitzin els continguts. Autoavaluació
competencial. Treball cooperatiu.
Mapes mentals dels continguts, autoavaluació
competencial. Treball cooperatiu.
Utilització dels links proposats, recerca a la xarxa de la informació adient sobre
la tasca que cal dur a terme i organització dels recursos dels quals es
disposa per a fer una bona selecció i/o treball cooperatiu.
|
Descobrir la iniciativa de Crist per a formar una comunitat que
origina l’Església.
Conèixer i apreciar la invitació de Jesús a col·laborar en la
seva missió.
|
Bloc IV: Permanència de Jesucrist en la història: l’Església
|
||
Competències
|
Continguts
|
Criteris d’avaluació
|
ÀMBIT LINGÜÍSTIC
Dimensió Comunicació oral
Utilitzar els processos
lingüístics per a expressar
pensaments, vivències i opinions. Acostumar-se a un discurs coherent i
estructurat.
Dimensió Expressió escrita
Planificar l’escrit d’acord amb la
situació comunicativa i el destinatari.
Dimensió Comprensió literària
Obtenir informació, interpretar i valorar el contingut
dels textos escrits de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i
acadèmics, d’acord amb la tipologia i la complexitat del text (bíblics,
filosòfics, de divulgació...) i amb el propòsit de la lectura (la Bíblia com a
recull de textos de gran riquesa d’expressió, simbologia, llenguatge
doctrinal i precisió conceptual).
ÀMBIT DE CULTURA I VALORS
Dimensió Personal
Actuar amb autonomia en la presa de decisions i assumir
la responsabilitat dels propis actes.
Dimensió Interpersonal
Mostrar
actituds de respecte actiu envers les persones, les seves idees, opcions i
creences i les cultures que les conformen (la família, el paper de la dona...).
Dimensió Sociocultural
Mostrar actituds de servei i de compromís social, de
manera especial enfront de situacions d’injustícia.
Implementar projectes cooperatius.
Dimensió espiritual
Establir relacions amb sí mateix i amb els demés
ÀMBIT ARTÍSTIC
Dimensió Expressió,
interpretació i producció
Valorar críticament
les obres artístiques (cinema) del nostre entorn, tot motivant l’apreciació de
la pròpia cultura i la valoració adequada d’altres tradicions culturals i
religioses (pel·lícules).
ÀMBIT SOCIAL
Dimensió Ciutadana
Participar
en la vida col·lectiva a partir de valors democràtics, a fi de millorar la
convivència i afavorir un entorn més just i solidari.
Treballar
les responsabilitats personals i socials i les altres virtuts cíviques, pel
bé comú de la societat, tot afavorint la maduració d’una coresponsabilitat,
l’exercici de la solidaritat, la llibertat, la justícia i la caritat.
Implementar projectes cooperatius.
ÀMBIT
PERSONAL I SOCIAL
Dimensió Orientació i
assoliment
Fer servir de manera eficient un conjunt de recursos,
tècniques i estratègies, tant en el treball individual com en el col·lectiu.
|
Valoració
oral dels conceptes de pensament, raó,
sentiments i llibertat.
Definició personal de cadascun.
L’autoritat
com un servei dins l’Església. Diferenciació entre poder i autoritat. Els cristians
com a servidors dels altres.
Reflexió
sobre la percepció de la realitat i les nostres emocions (resum breu per
escrit).
Descripció
de vides exemplars al servei dels altres (biografies).
La
conducta respecte de les emocions i el pensament.
La nova
manera de viure que proposa Jesús. Els símbols en els textos bíblics.
L’amor
ben entès. Saber estimar i reconèixer els sentiments propis i els dels
altres. La família actual: referents, estimació i respecte.
Paràbola
del bon samarità: comprensió i actualització dels conceptes ajudar els altres i tenir bon cor.
La
intel·ligència emocional.
Elecció
entre el bé i el mal considerant les variables llibertat, raó i voluntat.
L’autonomia de l’ésser humà a l’hora de prendre decisions i la responsabilitat
de la seva elecció.
Dilemes
morals i opcions de solució, segons la doctrina de Jesús o segons altres
criteris. El paper de la dona cristiana en la societat.
La
família com a primera escola on s’aprenen
el bon ús de la llibertat i els valors fonamentals.
Les
autoritats i el veritable servei a la comunitat. Condemna de l’abús de poder.
La civilització de l’amor que proclama Jesús i les condicions morals, socials, econòmiques, polítiques i culturals que requereix.
Actitud adient i coneixement de les condicions necessàries per a poder arribar a la civilització de l’amor.
Valoració crítica de les pel·lícules proposades. Maneres de donar ajuda a qui ho necessita. Actitud de servei i de compromís social amb els més desafavorits. La teologia de l’alliberament.
Coneixement
d’entitats properes (de la localitat o de la diòcesi), com ara congregacions,
parròquies o ONG cristianes, que duen a terme activitats solidàries o de
cooperació.
Visionat de
pel·lícules, treball cooperatiu. Traçament de mapes mentals a partir d’un model
com a síntesi de la unitat i com a autoavaluació de la unitat.
|
Descobrir i valorar que Crist
genera una manera nova d’utilitzar la raó i la llibertat, i d’expressar l’afectivitat
de la persona.
Distingir que l’autoritat està al
servei de la veritat.
Relacionar la missió del cristià
amb la construcció del món.
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada