Programacions






Religió   

1r ESO





1. Competències del curs

ÀMBIT LINGÜÍSTIC
Dimensió comunicació oral
- Planificar i produir textos orals de tipologia diversa adequats a la situació comunicativa (enumerar els fets de la Història de la Salvació que Déu va fer amb el poble d’Israel).
- Obtenir informació, interpretar i valorar (expressió) textos orals de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i acadèmics (religiosos), incloent-hi els elements prosòdics i no verbals.
- Emprar estratègies  d’interacció oral d’acord amb la situació comunicativa per a iniciar, mantenir i acabar el discurs.
- Comprendre textos orals que transmeten la cultura i la tradició religiosa de generació en generació.

Dimensió Comprensió lectora
- Comprendre, interpretar i valorar el contingut dels textos escrits de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i acadèmics, d’acord amb la tipologia i la complexitat del text (bíblic) i el propòsit de la lectura (la Bíblia com a recull de textos de gran riquesa d’expressió, simbologia, llenguatge doctrinal i  precisió conceptual).
- Aplicar estratègies de comprensió per a obtenir informació i interpretar el contingut de textos escrits d’estructura clara de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i de l’àmbit acadèmic (bíblic).
- Reconèixer els gèneres dels textos bíblics (els Evangelis): l’estructura i el format (capítols, versets, Antic i Nou Testament), i interpretar-ne els trets lèxics i morfosintàctics per comprendre’ls (paràboles, aspectes diferencials dels quatre Evangelis...).

Dimensió Expressió escrita
- Produir textos de tipologies diverses amb un lèxic i una estructura que s’adeqüin al tipus de text, a les intencions i al destinatari (llistats, descripcions, situar cronològicament fets en una línia temporal, respondre preguntes...).
- Planificar l’escrit d’acord amb la situació comunicativa (el receptor, la intenció) i a partir de la generació d’idees i la seva organització (resums, esquemes...).

Dimensió Comprensió literària
- Obtenir informació, interpretar i valorar el contingut dels textos escrits de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i acadèmics, d’acord amb la tipologia i la complexitat del text (bíblic: la Paraula de Déu, textos sobre l’Esperit Sant) i el propòsit de la lectura (la Bíblia com a recull de textos de gran riquesa d’expressió, simbologia, llenguatge doctrinal i precisió conceptual).

Dimensió Actitudinal i plurilingüe
- Conèixer i valorar la diversitat lingüística i cultural de Catalunya, de l’Estat espanyol, d’Europa i del món (la tradició catòlica i els mites d’altres cultures).
- Implicar-se activament i de forma reflexiva en interaccions orals amb una actitud dialogant i d’escolta.
- Manifestar una actitud de respecte i valoració positiva de la diversitat lingüística (cultural i de gènere) de l’entorn pròxim i d’arreu.

ÀMBIT MATEMÀTIC
Dimensió Comunicació i representació
- Usar les diverses representacions dels conceptes i relacions per a expressar matemàticament una situació.

ÀMBIT CIENTIFICOTECNOLÒGIC
Dimensió Indagació de fenòmens naturals i de la vida quotidiana
- Plantejar-se preguntes sobre el medi (origen de l’univers) i utilitzar estratègies de cercar dades i analitzar resultats (conservació de l’entorn).

ÀMBIT SOCIAL
Dimensió Ciutadana
- Participar de la vida col·lectiva a partir de valors democràtics, per millorar la convivència i afavorir un entorn més just i solidari.
- Treballar les responsabilitats personals i socials i les altres virtuts cíviques, pel bé comú de la societat, afavorint la maduració d’una coresponsabilitat, l’exercici de la solidaritat, la llibertat, la justícia i la caritat.
- Implementar projectes cooperatius (buscar informació sobre les tasques que fa una parròquia).


ÀMBIT ARTÍSTIC
Dimensió Percepció i escolta
- Mostrar hàbits de percepció conscient de la realitat visual i sonora de l’entorn natural i cultural (cançons).

Dimensió Expressió, interpretació i creació
- Emprar els elements i recursos bàsics del llenguatge escènic per a expressar-se, interpretar i comunicar-se (dramatització).
- Valorar críticament les obres religioses del nostre entorn, motivant l’apreciació de la pròpia cultura i l’estimació adequada d’altres tradicions culturals i religioses (pel·lícules).

Dimensió Societat i cultura
- Valorar críticament les obres religioses del nostre entorn, motivant l’apreciació de la pròpia cultura i l’estimació adequada d’altres tradicions culturals i religioses.
- Utilitzar elements bàsics dels llenguatges visual, corporal i musical per a comprendre i apreciar les produccions artístiques.

ÀMBIT DE CULTURA I VALORS
Dimensió Personal
- Qüestionar-se i usar l’argumentació per a superar prejudicis i consolidar el pensament propi.
- Mostrar actituds de respecte actiu envers les persones, les seves idees, opcions i creences i les cultures que les conformen.
- Actuar amb autonomia en la presa de decisions i assumir la responsabilitat dels propis actes.

Dimensió interpersonal
- Mostrar actituds de respecte actiu envers les persones, les seves idees, opcions i creences i les cultures que les conformen.
- Mostrar actituds de servei i de compromís social, especialment davant les situacions d’injustícia (l’esclavitud a Egipte). Exercici de la llibertat, la solidaritat i la justícia.

Dimensió Sociocultural
- Valorar problemes socials rellevants interpretant-ne les causes i les conseqüències per plantejar propostes de futur.
- Reconèixer la cultura i la història occidentals, les quals no poden ser compreses ni assumides si no es té en compte el fet religiós, present sempre en la història cultural dels pobles.
- Mostrar actituds de servei i de compromís social, especialment davant de situacions d’injustícia.
- Implementar projectes cooperatius.
Dimensió espiritual
-          Mostrar interès per la recerca del sentit de la vida.
-          Relacionar les creences personals amb les de diferents grups i cultura.
-          Atendre al cultiu de la reflexió i de la consciència dels processos interiors.

ÀMBIT DIGITAL
Dimensió Instruments i aplicacions
- Seleccionar, utilitzar i programar dispositius digitals i les seves funcionalitats d’acord amb les tasques que s’han de realitzar.

Dimensió Tractament de la informació i organització dels entorns de treball i d’aprenentatge
- Cercar, contrastar i seleccionar informació digital tot considerant diverses fonts i entorns digitals.

ÀMBIT PERSONAL I SOCIAL
Dimensió Regulació de les pròpies capacitats
- Ser conscient de les pròpies capacitats, de les pròpies potencialitats, de la pròpia dignitat i del sentit de la pròpia vida. Comprendre la cosmovisió que dóna sentit a l’existència i, per tant, a la cultura i a la identitat de la persona humana.
- Gestionar i controlar les pròpies capacitats i els propis coneixements com a base per a la pròpia formació i el treball cooperatiu.

Dimensió Orientació i assoliment
- Fer servir de manera eficient un conjunt de recursos, tècniques i estratègies, tant en el treball individual com en el col·lectiu.



2. Distribució de Competències, Continguts i Criteris d’avaluació

Bloc 1: El sentit religiós de l’home

Competències
Continguts
Criteris d’avaluació
ÀMBIT LINGÜÍSTIC
Dimensió Comunicació oral
Obtenir informació, interpretar i valorar (expressió) textos orals de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i acadèmics (religiosos), incloent-hi els elements prosòdics i no verbals.

Dimensió Comprensió lectora
Comprendre, interpretar i valorar el contingut dels textos escrits de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i acadèmics, d’acord amb la tipologia i la complexitat del text (bíblic) i amb el propòsit de la lectura (la Bíblia com a recull de textos d’una gran riquesa d’expressió, simbologia, llenguatge doctrinal i precisió conceptual).
Dimensió Actitudinal i plurilingüe

Conèixer i valorar la diversitat lingüística i cultural de Catalunya, de l’Estat espanyol, d’Europa i del món (la tradició catòlica i els mites d’altres cultures).

ÀMBIT CIENTIFICOTECNOLÒGIC
Dimensió Indagació de fenòmens naturals i de la vida quotidiana
Plantejar-se preguntes sobre el medi (origen de l’univers) i utilitzar estratègies de cercar dades i analitzar resultats (conservació de l’entorn).

ÀMBIT DE CULTURA I VALORS
Dimensió Interpersonal
Mostrar actituds de respecte actiu envers les persones, les seves idees, opcions i creences i les cultures que les conformen.

ÀMBIT DIGITAL
Dimensió Instruments i aplicacions
Seleccionar, utilitzar i programar dispositius digitals i les seves funcionalitats d’acord amb les tasques a realitzar.

ÀMBIT PERSONAL I SOCIAL
Dimensió Regulació de les pròpies capacitats
Gestionar i controlar les pròpies capacitats i els propis coneixements com a base per a la pròpia formació i el treball cooperatiu.

Reflexió sobre el sentit de la pròpia existència (preguntes). La religió com a resposta a les preguntes de l’ésser humà.
Expressió oral sobre la Creació: la teoria del Big Bang i el relat bíblic.
Comprensió de les explicacions sobre la Creació i que aquesta és un acte d’amor de Déu.
Lectura i comprensió del relat bíblic de la Creació.
La Creació, el seu origen en l’acció de Déu i el fet que s’hi inclouen l’home i la dona.
Coneixement de diversos mites (mite egipci) sobre la creació, en textos d’antigues civilitzacions i en contrast amb les teories científiques.
La teoria del Big Bang: la compatibilitat amb la narració de la Creació i el respecte que l’entorn es mereix com a regal de Déu.
Reflexió sobre l’origen de la pròpia existència, reconeixent que l’experiència religiosa és una resposta i que hi ha altres creences i cultures que l’expliquen de manera diferent.
Utilització d’instruments digitals per a l’obtenció d’informació, visualització del CD i escolta de les audicions proposades.
Reflexió inicial de la unitat, observació de la fotografia i, a partir dels coneixements previs, formulació de preguntes i cerca de les respostes.
Mapa mental dels continguts. Autoavaluació competencial. Treball cooperatiu.

Reconèixer i valorar que la realitat és un do de Déu.
Identificar l’origen diví de la realitat.
Contrastar l’origen de la creació en els diferents relats religiosos sobre la creació.
Diferenciar l’explicació teològica i la científica de la creació.

Bloc 2: La Revelació: Déu intervé en la història

Competències
Continguts
Criteris d’avaluació
ÀMBIT LINGÜÍSTIC
Dimensió Comunicació oral
Planificar i produir textos orals de tipologia diversa adequats a la situació comunicativa (enumerar els fets de la història de la salvació que Déu va dur a terme amb el poble d’Israel).
Emprar estratègies d’interacció oral d’acord amb la situació comunicativa per a iniciar, mantenir i acabar el discurs.
Dimensió Comprensió lectora
Aplicar estratègies de comprensió per obtenir informació i interpretar el contingut de textos escrits d’estructura clara de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i de l’àmbit acadèmic (bíblic).
Dimensió Expressió escrita
Produir textos de tipologies diverses amb un lèxic i una estructura que s’adeqüin al tipus de text, a les intencions i al destinatari (llistats, descripcions, situació cronològica de fets en una línia temporal, resposta a preguntes...).
Dimensió Actitudinal i plurilingüe
Implicar-se activament i de manera reflexiva en interaccions orals amb una actitud dialogant i d’escolta.
Manifestar una actitud de respecte i valoració positiva de la diversitat lingüística (cultural i de gènere) de l’entorn pròxim i d’arreu.

ÀMBIT DE CULTURA I VALORS
Dimensió Personal
Qüestionar-se i usar l’argumentació per a superar prejudicis i consolidar el pensament propi.
Mostrar actituds de respecte actiu envers les persones, les seves idees, opcions i creences i les cultures que les conformen.

Dimensió Interpersonal
Mostrar actituds de servei i de compromís social, especialment davant les situacions d’injustícia (l’esclavitud a Egipte). Exercici de la llibertat, la solidaritat i la justícia.
Dimensió Sociocultural
Valorar problemes socials rellevants interpretant-ne les causes i les conseqüències per tal de plantejar propostes de futur.

ÀMBIT ARTÍSTIC
Dimensió Expressió, interpretació i creació
Utilitzar elements bàsics dels llenguatges visual, corporal i musical per a comprendre i apreciar les produccions artístiques.
Dimensió Percepció i escolta
Mostrar hàbits de percepció conscient de la realitat visual i sonora de l’entorn natural i cultural (cançons).

ÀMBIT MATEMÀTIC
Dimensió Comunicació i representació
Usar les diverses representacions dels conceptes i les relacions per a expressar matemàticament una situació.
ÀMBIT DIGITAL
Dimensió Tractament de la informació i organització dels entorns de treball i d’aprenentatge
Cercar, contrastar i seleccionar informació digital tot considerant diverses fonts i diversos entorns digitals.

ÀMBIT PERSONAL I SOCIAL
Dimensió Orientació i assoliment
Fer servir de manera eficient un conjunt de recursos, tècniques i estratègies, tant en el treball individual com en el col·lectiu.

Expressió de suggeriments, opinions i preguntes a l’inici de la unitat.
Expressió coherent i completa en expressar cada idea.
Funcions dels jutges, els reis i els profetes en la història d’Israel: Samuel, Saül, David i Salomó.
Coneixement de la història de Jeremies i de l’exili a Babilònia.
Cronologia dels principals personatges i fets de la història d’Israel (lectura i comprensió de textos).
La fidelitat de Déu i les infidelitats del seu poble. El projecte de salvació de Déu per a tota la humanitat. Els patriarques (Abraham, Isaac i Jacob) i les seves esposes i fills. La història de Josep. Jutges, reis i profetes.
Lectura comprensiva sobre els atributs de Déu quan es manifesta a les persones, lectura de salms i cerca de citacions a la Bíblia. El Parenostre. La creença en un sol Déu de jueus i cristians.
L’Aliança del Sinaí: els Deu Manaments. (confecció d’un decàleg per a la classe).
Elaboració d’entrevistes a creients.
Comparació de dos salms i textos de pregària.
Lèxic: els noms de Déu.
L’esclavitud a Egipte i l’alliberament per mitjà de Moisès. Expressió oral d’opinions sobre aquest tema.
Les dones en la Bíblia: la seva funció i la seva pregària.
Valoració de l’escolta com manera de descobrir Déu en la pròpia historia.
Sensibilitat i respecte envers la pregària personal com a forma de comunicació i trobada amb Déu, independentment de l’opinió dels altres i com a opció pròpia.
A partir de la història de Moisès, valoració de la lluita per la llibertat de les persones i els pobles, i valoració de la necessitat de tenir unes normes de conducta.
Posicionament sobre alguns fets socials, com per exemple la qüestió dels refugiats que han de sortir del seu país.
Anàlisi simbòlica d’un relat bíblic per mitjà de l’observació d’una obra artística.
Comprensió i anàlisi de la lletra de les cançons proposades.
Revisió d’un eix cronològic (numeració per anys: abans de Crist i després de Crist), afegint-hi les dades que calgui, en un mural que mostri la informació de la qual parla la unitat.
Utilització de tècniques de treball cooperatiu (el número) i selecció d’informació a Internet per tal d’elaborar un mural en grup. Visita virtual a un museu.
Relació entre la informació escrita i la gràfica de les unitats. Treball cooperatiu. Traçament de mapes mentals a partir d’un model com a síntesi de les unitats. Autoavaluació de les unitats.

Participar de manera adequada en les situacions comunicatives, respectant les normes de comunicació oral.
Conèixer, constatar i apreciar els principals fets de la història d’Israel (cronologia, personatges rellevants, actuació del poble d’Israel...).
Assenyalar i identificar els diferents mètodes de comunicació que Déu ha emprat en les diverses etapes de la història d’Israel (els patriarques, els manaments...).
Distingir i comparar el procediment amb el qual Déu es manifesta en les diverses etapes de la història d’Israel (alliberament d’un poble).










BLOC 3: Jesús, acompliment de la Història de la Salvació

Competències
Continguts
Criteris d’avaluació
ÀMBIT LINGÜÍSTIC
Dimensió Comprensió lectora

Reconèixer els gèneres literaris del text bíblic: (els Evangelis), la seva estructura i el seu format (capítols, versets, Antic i Nou Testament), i interpretar-ne els trets lèxics i morfosintàctics per tal de comprendre’l (paràboles, aspectes diferencials dels quatre Evangelis).
Dimensió Expressió escrita

Planificar l’escrit d’acord amb la situació comunicativa (el receptor, la intenció) i a partir de la generació d’idees i la seva organització (resums, esquemes...).


ÀMBIT CULTURA I VALORS

Dimensió personal

Fer servir de manera eficient un conjunt de recursos, tècniques i estratègies, tant en el treball individual com en el col·lectiu.
Dimensió Interpersonal
Mostrar actituds de respecte actiu envers les persones, les seves idees, opcions i creences i les cultures que les conformen (conceptes com la humanitat i la divinitat de Jesús o bé l’Eucaristia, respecte d’altres creences).

ÀMBIT ARTÍSTIC
Dimensió Societat i cultura
Valorar críticament les obres religioses del nostre entorn, motivant l’apreciació de la pròpia cultura i l’estimació adequada d’altres tradicions culturals i religioses.
Dimensió Expressió, interpretació i creació
Emprar els elements i recursos bàsics del llenguatge escènic per a expressar-se, interpretar i comunicar-se (dramatització).

ÀMBIT DE CULTURA I VALORS
Dimensió Sociocultural
Reconèixer la cultura i la història occidentals, les quals no poden ser compreses i assumides si no es té en compte el fet religiós, present sempre en la història cultural dels pobles.

ÀMBIT MATEMÀTIC
Dimensió Comunicació i representació
Usar diverses representacions dels conceptes i les relacions per a expressar matemàticament una situació (enquesta).

ÀMBIT PERSONAL I SOCIAL
Dimensió Regulació de les pròpies capacitats
Ser conscient de les pròpies capacitats, de les pròpies potencialitats, de la pròpia dignitat i del sentit de la pròpia vida. Comprendre la cosmovisió que dóna sentit a l’existència i, per tant, a la cultura i la identitat de la persona humana.
Inici de la missió de Jesús: retirada al desert i baptisme al Jordà. Vida de Jesús, passió, mort, resurrecció i ascensió, i finalment missatge pòstum. Lectura comprensiva dels Evangelis.
Comprensió de la distribució dels llibres de la Bíblia: Antic Testament i Nou Testament.
Els gèneres literaris de la Bíblia, procés d’elaboració dels diferents llibres que la componen i característiques diferencials dels quatre Evangelis.
Jesús anuncia l’arribada del Regne de Déu. Jesús parla amb paràboles (anàlisi de textos, resum en frases de les paràboles).
Trets de la humanitat de Jesús: la seva proximitat als malalts, pobres i marginats, el manament de l’amor i la pregària a l’hort de Getsemaní (comparació de textos segons l’evangelista). Realització d’una enquesta.
Relació entre la informació escrita i la gràfica de la unitat. Treball cooperatiu. Traçament d’un mapa mental a partir d’un model com a síntesi de la unitat.
L’entrada de Jesús a Jerusalem, l’expulsió dels mercaders del Temple (manca de respecte per un lloc sagrat dedicat a Déu). L’últim sopar: l’Eucaristia (transformació en el Cos i la Sang de Crist).
Característiques de la humanitat de Jesús: la seva actitud amb les persones, i Jesús vist pels seus contemporanis. Manifestació de Jesús com a Fill de Déu. Coneixement de fonts no cristianes que parlen de la vida de Jesús.
La figura de Jesús en l’art: valoració de la gran quantitat d’obres que li estan dedicades.
Valoració de representacions artístiques: pintures clàssiques i actuals, musicals, pel·lícules...
La resurrecció de Jesús: aparició als deixebles (dramatització de la trobada amb Jesús dels deixebles d’Emmaús).
Ser conscients que la vida de Jesús i el seu missatge han conformat la cultura occidental: la vida eterna que Jesús ens promet, la preocupació pels pobres, els marginats i els qui pateixen.
Valoració numèrica d’una enquesta sobre la vida eterna (estadística).
Pautes per a llegir un llibre bíblic i extracció de forma autònoma del sentit i el missatge que aporta per tal de formar la persona humana.
Relació entre la informació escrita i la gràfica de la unitat. Treball cooperatiu. Traçament d’un mapa mental a partir d’un model com a síntesi de la unitat.

Distingir en Jesús els trets de la seva naturalesa divina i humana (a l’inici de la seva missió, durant la seva vida, en la passió, mort i resurrecció i, en especial, en el missatge final als deixebles).
Identificar la naturalesa i la finalitat dels Evangelis (característiques de la Bíblia com a conjunt de llibres i estils emprats en la seva redacció).
Conèixer i comprendre el procés de formació dels Evangelis (la seva escriptura i conformació com a llibre constituït per diversos llibres de diversos autors).




BLOC 4: Permanència de Jesús en la història: l’Església

Competències
Continguts
Criteris d’avaluació
ÀMBIT LINGÜÍSTIC
Dimensió Comunicació oral
Comprendre textos orals que transmeten la la cultura i la tradició religiosa de generació en generació.


Dimensió Comprensió literària

Obtenir informació, interpretar i valorar el contingut dels textos escrits de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i acadèmics, d’acord amb la tipologia i la complexitat del text (bíblic: la Paraula de Déu, textos sobre l’Esperit Sant) i amb el propòsit de la lectura (la Bíblia com a recull de textos de gran riquesa d’expressió, simbologia, llenguatge doctrinal i precisió conceptual).
Dimensió Expressió escrita
Planificar l’escrit d’acord amb la situació comunicativa (el receptor, la intenció) i a partir de la generació d’idees i la seva organització (resums, esquemes...).
Revisar els textos per millorar-los i tenir cura de la seva presentació formal en funció de la situació comunicativa.



ÀMBIT DE CULTURA I VALORS

Dimensió Personal
Actuar amb autonomia en la presa de decisions i assumir la responsabilitat dels propis actes.
Dimensió Interpersonal
Mostrar actituds de respecte actiu envers les persones, les seves idees, opcions i creences i les cultures que les conformen.
Dimensió Sociocultural
Mostrar actituds de servei i de compromís social, especialment davant de situacions d’injustícia.
Implementar projectes cooperatius.

ÀMBIT ARTÍSTIC
Dimensió Expressió, interpretació i producció
Valorar críticament les obres religioses del nostre entorn, motivant l’apreciació de la pròpia cultura i l’estimació adequada d’altres tradicions culturals i religioses (pel·lícules).

ÀMBIT SOCIAL
Dimensió Ciutadana
Participar de la vida col·lectiva a partir de valors democràtics, per tal de millorar la convivència i afavorir un entorn més just i solidari.
Treballar les responsabilitats personals i socials i les altres virtuts cíviques, pel bé comú de la societat, afavorint la maduració de la coresponsabilitat i l’exercici de la solidaritat, la llibertat, la justícia i la caritat.
Implementar projectes cooperatius (buscar informació sobre les tasques que fa una parròquia).

ÀMBIT PERSONAL I SOCIAL
Dimensió Orientació i assoliment
Fer servir de manera eficient un conjunt de recursos, tècniques i estratègies, tant en el treball individual com en el col·lectiu.
Narració oral de vides exemplars i del testimoniatge de personatges que, des de la fe, han estat model de defensa de la dignitat humana al llarg de la història.
Lectura comprensiva per al reconeixement de la presència de Jesús en l’Església: la Paraula de Déu, els sagraments i la comunitat eclesial.
Lectura comprensiva sobre l’Esperit Sant, expressió de l’amor de Déu. Els set dons de l’Esperit, els set sagraments i el naixement de l’Església.
Valoració dels carismes i els serveis en l’Església: anunci, testimoniatge i celebració.
Coneixement de l’encàrrec de Jesús a l’Església i dels instruments per a l’evangelització.
Funció de la litúrgia cristiana: signes i símbols. Coneixement del sentit dels set sagraments. El Pare Damià, apòstol dels leprosos.
Descripció de les funcions dels laics i laiques, dels religiosos i religioses, dels preveres, dels diaques, dels bisbes i del Papa. Coneixement de l’encàrrec de Jesús a l’Església i dels instruments per a l’evangelització.
Els cristians són testimonis de l’amor de Déu. Apòstols de la dignitat humana (elaboració d’una fitxa).
Testimoni d’un cristià en una favela brasilera (expressió dels sentiments a partir de la lectura).
Reflexió i valoració dels fruits de l’Esperit Sant en els cristians i cristianes. El Pare Damià, apòstol dels leprosos.
Valoració, mitjançant pel·lícules, de la vida de cristians dedicats als més desafavorits i necessitats (missioners, preveres, laics i laiques). Valoració de les mostres de solidaritat en el nostre món. Reflexió sobre els sentiments que provoca un relat sobre una favela brasilera.
Mostra d’actituds d’ajuda i participació en alguna activitat solidària. Autoavaluació com a persona servicial.
Valoració de les mostres de solidaritat que podem fer nosaltres.
Realització d’un vídeo sobre l’actuació dels cristians en l’actualitat.
Expressió de sentiments mitjançant dibuixos.
Recerca de projectes socials en els quals hi hagi una implicació personal.
Reconeixement de la necessitat d’implicació per a ajudar els necessitats.
Coneixements sobre certes malalties greus que causen una gran mortalitat.
Investigació, en grups de treball, sobre els programes de desenvolupament social que fa l’Església i sobre les activitats d’una parròquia.
Relació entre la informació escrita i la gràfica de la unitat. Treball cooperatiu. Traçament d’un mapa mental a partir d’un model com a síntesi de la unitat. Autoavaluació de la unitat.
Comprendre la presència de Jesús avui en l’Església (la Paraula de Déu, els sagraments i la comunitat eclesial i les seves accions d’ajuda als necessitats).
Reconèixer que l’acció de l’Esperit Sant dóna vida a l’Església (fortalesa per a enfrontar-se a grans reptes d’ajuda als altres, i els trets distintius de cada sagrament).



















































        Religió   

       2n ESO









1. Competències del curs

ÀMBIT LINGÜÍSTIC

Dimensió Comprensió lectora
-          Obtenir informació, interpretar i valorar el contingut de textos escrits per comprendre’ls.
-          Desenvolupar estratègies de cerca i gestió de la informació per adquirir coneixement.

Dimensió Comunicació oral
-          Emprar estratègies d’interacció oral d’acord amb la situació comunicativa per a iniciar, mantenir i acabar el discurs

Dimensió Expressió escrita
-          Escriure textos de tipologia diversa i en diferents formats i suports amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüística.

Dimensió Literària
-          Llegir obres i conèixer els autors i les autores, i els períodes més significatius, de la literatura catalana, la castellana i la universal.

Dimensió Actitudinal
-          Adquirir l’hàbit de la lectura com un mitjà per a accedir a la informació i al coneixement, i per al gaudi personal; valorar l’escriptura com un mitjà per a estructurar el pensament i comunicar-se amb els altres.


ÀMBIT SOCIAL

Dimensió Històrica
-          Aplicar els procediments de la recerca històrica a partir de la formulació de preguntes i l’anàlisi de fonts per interpretar el passat.
-          Interpretar que el present és producte del passat per comprendre que el futur és fruit de les decisions i accions actuals.

Dimensió Geogràfica
-          Analitzar diferents models d’organització política, econòmica i territorial, i les desigualtats que generen, per valorar com afecten la vida de les persones.

Dimensió Cultural i artística
-          Analitzar les manifestacions culturals i relacionar-les amb els seus creadors i la seva època, per interpretar les diverses cosmovisions i la seva finalitat.
-          Valorar el patrimoni cultural com a herència rebuda del passat, per defensar-ne la conservació i crear-ne de nou per a les generacions futures.

Dimensió Ciutadana
-          Formar-se un criteri propi sobre problemes socials rellevants per desenvolupar un pensament crític.
-         Participar activament i de manera compromesa en projectes per exercir drets, deures i responsabilitats propis d’una societat democràtica.
-         Posicionar-se i comprometre’s en la defensa de la justícia, la llibertat i la igualtat entre homes i dones.




ÀMBIT CIENTIFICOTECNOLÒGIC

Dimensió Indagació de fenòmens naturals i de la vida quotidiana
-          Interpretar la història de l’Univers, de la Terra i de la vida utilitzant els registres del passat.

Dimensió Medi ambient
-          Adoptar mesures amb criteris científics que evitin o minimitzin els impactes mediambientals derivats de la intervenció humana.

ÀMBIT ARTÍSTIC

Dimensió Societat i cultura
-          Valorar amb respecte i sentit crític les produccions artístiques en els seus contextos i funcions.

Dimensió Expressió, interpretació i creació
-         Interpretar i representar amb formes bidimensionals i tridimensionals, estàtiques i en moviment.
-
ÀMBIT DE CULTURA I VALORS

Dimensió Personal
-    Qüestionar-se i usar l’argumentació per a superar prejudicis i consolidar el pensament propi.
-         Identificar els aspectes ètics de cada situació i donar-hi respostes adients i preferentment innovadores.

Dimensió Interpersonal
-   Mostrar actituds de respecte actiu envers les altres persones, cultures, opcions i creences.

Dimensió Sociocultural
- Comprendre i valorar el nostre món a partir de les arrels culturals que l’han configurat

Dimensió espiritual
-   Atendre el cultiu de la reflexió i de la consciència dels processos interiors.
-   Escoltar amb compassió les necessitats dels altres.

ÀMBIT DIGITAL

Dimensió Tractament de la informació i organització d’entorns de treball i aprenentatge
-   Cercar, contrastar i seleccionar informació digital adequada per al treball a realitzar, tot considerant diverses fonts i mitjans digitals.
-   Construir nou coneixement personal mitjançant estratègies de tractament de la informació amb el suport d’aplicacions digitals.



2. Distribució de Competències.


BLOC I: El sentit religiós de l’home.

Competències
Continguts
Criteris d’avaluació
ÀMBIT SOCIAL
Dimensió Històrica

Aplicar els procediments de la recerca històrica a partir de la formulació de preguntes i l’anàlisi de fonts per interpretar el passat.

Interpretar que el present és producte del passat per comprendre que el futur és fruit de les decisions i accions actuals.

Dimensió Ciutadana

Participar activament i de manera compromesa en projectes per exercir drets, deures i responsabilitats propis d’una societat democràtica.



ÀMBIT CIENTIFICOTECNOLÒGIC

Dimensió Indagació de fenòmens naturals i de la vida quotidiana

Interpretar la història de l’Univers, de la Terra i de la vida utilitzant els registres del passat.

Dimensió Medi ambient

Adoptar mesures amb criteris científics que evitin o minimitzin els impactes mediambientals derivats de la intervenció humana.





ÀMBIT DIGITAL
Dimensió Tractament de la informació i organització dels entorns de treball i
aprenentatge
Cercar, contrastar i seleccionar informació digital adequada per al treball a realitzar, tot considerant diverses fonts i mitjans digitals.

Construir nou coneixement personal mitjançant estratègies de tractament de la informació amb el suport d’aplicacions digitals.


ÀMBIT LINGÜÍSTIC
Dimensió Comprensió lectora

Desenvolupar estratègies de cerca i gestió de la informació per adquirir coneixement.

Dimensió Comunicació oral
Emprar estratègies d’interacció oral d’acord amb la situació comunicativa per a iniciar, mantenir i acabar el discurs.

Dimensió Actitudinal

Adquirir l’hàbit de la lectura com un mitjà per a accedir a la informació i al coneixement, i per al gaudi personal; valorar l’escriptura com un mitjà per a estructurar el pensament i comunicar-se amb els altres.


ÀMBIT DE CULTURA I VALORS

Dimensió Personal
Qüestionar-se i usar l’argumentació per a superar prejudicis i consolidar el pensament propi.

Dimensió Interpersonal
Mostrar actituds de respecte actiu envers les altres persones, cultures, opcions i creences.




L'ésser humà i tots els interrogants de la seva existència.

Dimensions de la persona segons l'antropologia hebrea.




 Rebuig de tota mena de discriminació i actitud positiva en favor dels més necessitats.
 Sensibilitat enfront de qualsevol forma d'injustícia.
 Actuació de diferents ONG.(Taller Fundació Vicente Ferrer).




La visió científica sobre la creació de l'ésser humà i l'experiència de la fe.
 Interès per compatibilitzar la visió científica de la creació de l'ésser humà amb l'experiència de la fe.



 Actitud decidida en defensa del medi ambient i de la vida.
 Anàlisi de problemes relacionats amb la convivència humana o amb la cura del medi ambient.
 Compromís personal amb l'ecologia integral.




 Cerca de notícies sobre l'activitat de l'ésser humà respecte de la natura.














 Anàlisi comparativa de textos .



 Anàlisi d'un document seguint una sèrie de passos.
 Anàlisi de notícies de premsa.




 Lectures de diferents religions i comparar-les









Valoració de les pròpies capacitats personals.
 El valor de la dignitat humana.
 L'actitud humana contra tota mena de discriminació.





Establir diferències entre l'ésser humà creat a imatge de Déu i els animals.

Relacionar la condició de criatura amb l'origen diví.

Explicar l'origen de la dignitat de l'ésser humà ..


Entendre el sentit i la finalitat de l'acció humana.








BLOC II: La revelació: Déu intervé en la història.

Competències
Continguts
Criteris d’avaluació
ÀMBIT SOCIAL
Dimensió Històrica
Aplicar els procediments de la recerca històrica a partir de la formulació de preguntes i l’anàlisi de fonts per interpretar el passat.

Interpretar que el present és producte del passat per comprendre que el futur és fruit de les decisions i accions actuals.

Dimensió Ciutadana
Formar-se un criteri propi sobre problemes socials rellevants per desenvolupar un pensament crític.

Dimensió Cultural i artística
Analitzar les manifestacions culturals i relacionar-les amb els seus creadors i la seva època, per interpretar les diverses cosmovisions i la seva finalitat.

Valorar el patrimoni cultural com a herència rebuda del passat, per defensar-ne la conservació i afavorir que les generacions futures se l’apropiïn.

ÀMBIT DIGITAL
Dimensió Tractament de la informació i organització d’entorns de treball i aprenentatge
Construir nou coneixement personal mitjançant estratègies de tractament de la informació amb el suport d’aplicacions digitals.

Cercar, contrastar i seleccionar informació digital adequada per al treball a realitzar, tot considerant diverses fonts i mitjans digitals.

ÀMBIT ARTÍSTIC
Dimensió Societat i cultura
Valorar amb respecte i sentit crític les produccions artístiques en els seus contextos i funcions.

ÀMBIT LINGÜÍSTIC
Dimensió Comprensió lectora
Obtenir informació, interpretar i valorar el contingut de textos escrits de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i acadèmics per comprendre’ls.

Dimensió Expressió escrita
Escriure textos de tipologia diversa i en diferents formats i suports amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüística.

Dimensió Literària
Expressar, oralment o per escrit, opinions raonades sobre obres literàries, tot identificant gèneres, i interpretant i valorant els recursos literaris dels textos.

Llegir obres i conèixer els autors i les autores, i els períodes més significatius, de la literatura catalana, la castellana i la universal.

Dimensió Actitudinal
Adquirir l’hàbit de la lectura com un mitjà per a accedir a la informació i al coneixement, i per al gaudi personal; valorar l’escriptura com un mitjà per a estructurar el pensament i comunicar-se amb els altres.

ÀMBIT DE CULTURA I VALORS
Dimensió Interpersonal
Mostrar actituds de respecte actiu envers les altres persones, cultures, opcions i creences.

Dimensió Personal
Qüestionar-se i usar l’argumentació per a superar prejudicis i consolidar el pensament propi.
Dimensió Sociocultural
Comprendre i valorar el nostre món a partir de les arrels culturals que l’han configurat.
.
Dimensió Espiritual
Relacionar les creences personals amb les de grups i cultures.


La relació personal entre  els éssers humans.
 La història a través de les paraules de la Bíblia..
Què diu l'Església sobre la redacció de la Bíblia.


 Ciència o religió?




 Valoració del món.

.
 Interpretació d'un quadre i d'una escultura.



L'arbre de Jessè en les pintures murals de Santa Maria de l'Alba a Tàrrega (Urgell).








Consultar i cercar informació sobre personatges religiosos i la influència que han tingut en el nostre món.





Anàlisi de cançons.



Anàlisi comparativa de textos de diferents àmbits religiosos.
 Estructura de la Bíblia.
Els redactors dels llibres bíblics.






 Interès per conèixer les profecies de l'Antic Testament.
 Curiositat per conèixer i comparar la Bíblia jueva i la cristiana.





Contextualitzar la Bíblia.






La resposta de la fe involucra tota la persona.









  Utilitzar les tradicions i descobrir els rituals i generar els rituals i generar altres en el context de les relacions humanes.


Conèixer la revelació de Déu en la història.

Comprendre i valorar que la fe és la resposta a moltes preguntes.

Conèixer i definir l'estructura i l’organització de la Bíblia.



Reconèixer en la inspiració l'origen de la sacralitat del text bíblic.






BLOC III: Jesucrist, compliment de la història de la salvació.

Competències
Continguts
Criteris d’avaluació
ÀMBIT SOCIAL
Dimensió Històrica
Aplicar els procediments de la recerca històrica a partir de la formulació de preguntes i l’anàlisi de fonts per interpretar el passat.

Interpretar que el present és producte del passat per comprendre que el futur és fruit de les decisions i accions actuals.

Dimensió Cultural i artística
Valorar el patrimoni cultural com a herència rebuda del passat, per defensar-ne la conservació i afavorir que les generacions futures se l’apropiïn.

ÀMBIT DIGITAL
Dimensió Tractament de la informació i organització d’entorns de treball i aprenentatge
Cercar, contrastar i seleccionar informació digital adequada per al treball a realitzar, tot considerant diverses fonts i mitjans digitals.

ÀMBIT ARTÍSTIC
Dimensió Societat i cultura
Valorar amb respecte i sentit crític les produccions artístiques en els seus contextos i funcions.

ÀMBIT LINGÜÍSTIC
Dimensió Comprensió lectora
Obtenir informació, interpretar i valorar el contingut de textos escrits per comprendre’ls.

Desenvolupar estratègies de cerca i gestió de la informació per adquirir coneixement.

Dimensió Actitudinal
Adquirir l’hàbit de la lectura com un mitjà per a accedir a la informació i al coneixement, i per al gaudi personal; valorar l’escriptura com un mitjà per a estructurar el pensament i comunicar-se amb els altres.

Dimensió Literària
Llegir obres i conèixer els autors i les autores, i els períodes més significatius, de la literatura catalana, la castellana i la universal.



ÀMBIT DE CULTURA I VALORS

Dimensió Personal
Qüestionar-se i usar l’argumentació per a superar prejudicis i consolidar el pensament propi.

Identificar els aspectes ètics de cada situació i donar-hi respostes adients i preferentment innovadores.


Dimensió Interpersonal
Mostrar actituds de respecte actiu envers les altres persones, cultures, opcions i creences.






Dimensió Sociocultural
Comprendre i valorar el nostre món a partir de les arrels culturals que l’han configurat.


 El Símbol dels Apòstols.









Com és la imatge de Déu.






Cerca d'informació sobre aspectes històrics del cristianisme.




Anàlisi del contingut d'una cançó.



Anàlisi comparativa de relats mitològics sobre diversos déus.






 El relat bíblic de la Creació: creats a imatge i semblança de Déu.




 Dues formulacions de la mateixa fe.







Valoració personal en totes les seves dimensions.


























Descobrir el caràcter històric de la formulació de Credo cristià.

Reconèixer les veritats de la fe ..


 




BLOC IV: Permanència de Jesús en la història: L’

Competències
Continguts
Criteris d’avaluació
ÀMBIT SOCIAL
Dimensió Històrica
Aplicar els procediments de la recerca històrica a partir de la formulació de preguntes i l’anàlisi de fonts per interpretar el passat.

Interpretar que el present és producte del passat per comprendre que el futur és fruit de les decisions i accions actuals.

Dimensió Geogràfica
Analitzar diferents models d’organització política, econòmica i territorial, i les desigualtats que generen, per valorar com afecten la vida de les persones.

Dimensió Ciutadana
Formar-se un criteri propi sobre problemes socials rellevants per desenvolupar un pensament crític.



ÀMBIT DIGITAL

Dimensió Tractament de la informació i organització d’entorns de treball i aprenentatge
Cercar, contrastar i seleccionar informació digital adequada per al treball a realitzar, tot considerant diverses fonts i mitjans digitals.


ÀMBIT LINGÜÍSTIC
Dimensió Comprensió lectora
Obtenir informació, interpretar i valorar el contingut de textos escrits per comprendre’ls.

Desenvolupar estratègies de cerca i gestió de la informació per adquirir coneixement.

Dimensió Actitudinal
Adquirir l’hàbit de la lectura com un mitjà per a accedir a la informació i al coneixement, i per al gaudi personal; valorar l’escriptura com un mitjà per a estructurar el pensament i comunicar-se amb els altres.


ÀMBIT DE CULTURA I VALORS

Dimensió Personal
Qüestionar-se i usar l’argumentació per a superar prejudicis i consolidar el pensament propi.

Identificar els aspectes ètics de cada situació i donar-hi respostes adients i preferentment innovadores.

Dimensió Interpersonal
Mostrar actituds de respecte actiu envers les altres persones, cultures, opcions i creences.


Dimensió Sociocultural
Comprendre i valorar el nostre món a partir de les arrels culturals que l’han configurat.

Interès per descobrir l'arrel i l'origen de l'Església.
Les primeres comunitats cristianes.

 Curiositat per conèixer la forma de vida dels primers cristians.





 Les religions a l’Orient Mitjà.
Els cristians, primeres víctimes dels conflictes.



Valoració del testimoniatge cristià en zones amenaçades.






 Cerca d'informació sobre els símbols cristians.






 Anàlisi de textos religiosos.






 Reflexió sobre un personatge que hagi aportat alguna  cosa positiva al nostre món.








.
 L'Església, una realitat humana i espiritual.



 L'Església, al servei del món.
 Reconeixement de la missió de l'Església enmig del món.




Comprendre l'expansió del cristianisme a través de les primeres comunitats cristianes.


Justificar que l'Església és una, santa, catòlica i apostòlica.



Religió  

3r ESO




1. Competències del curs

ÀMBIT LINGÜÍSTIC

Dimensió Comunicativa

·         Desenvolupar estratègies de cerca i gestió de la informació per adquirir coneixement.
·         Emprar estratègies d’interacció oral d’acord amb la situació comunicativa per a iniciar, mantenir i acabar el discurs
·         Obtenir informació, interpretar i valorar el contingut de textos escrits de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i acadèmics per comprendre’ls.
·         Escriure textos de tipologia diversa i en diferents formats i suports amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüística.

Dimensió Actitudinal

·         Adquirir l’hàbit de la lectura com un mitjà per a accedir a la informació i al coneixement, i per al gaudi personal; valorar l’escriptura com un mitjà per a estructurar el pensament i comunicar-se amb els altres.


ÀMBIT SOCIAL

Dimensió Històrica

·         Aplicar els procediments de la recerca històrica a partir de la formulació de preguntes i l’anàlisi de fonts per a interpretar el passat.
·         Interpretar que el present és producte del passat per comprendre que el futur és fruit de les decisions i accions actuals.

Dimensió Geogràfica

·         Analitzar diferents models d’organització política, econòmica i territorial, i les desigualtats que generen, per valorar com afecten la vida de les persones.

Dimensió Cultural i artística

·         Analitzar les manifestacions culturals i relacionar-les amb els seus creadors i la seva època, per interpretar les diverses cosmovisions i la seva finalitat.
·         Valorar el patrimoni cultural com a herència rebuda del passat, per defensar-ne la conservació i crear-ne de nou per a les generacions futures.

Dimensió Ciutadana

·         Formar-se un criteri propi sobre problemes socials rellevants per desenvolupar un pensament crític.
·         Pronunciar-se i comprometre’s en la defensa de la justícia, la llibertat i la igualtat entre homes i dones.






ÀMBIT ARTÍSTIC

Dimensió Societat i cultura

·         Valorar amb respecte i sentit crític les produccions artístiques en els seus contextos i funcions.

Dimensió Expressió, interpretació i creació

·         Interpretar i representar amb formes bidimensionals i tridimensionals, estàtiques i en moviment.
·

ÀMBIT DE CULTURA I VALORS

Dimensió Personal

·         Qüestionar-se i usar l’argumentació per a superar prejudicis i consolidar el pensament propi.
·         Identificar els aspectes ètics de cada situació i donar-hi respostes adients i preferentment innovadores.


·         Mostrar actituds de respecte actiu envers les altres persones, cultures, opcions i creences.


Dimensió espiritual

·         Qüestionar i fer-se preguntes sobre el significat i el sentit.
·         Promoure el desenvolupament personal i el de la comunitat.
·         Conèixer i valorar respostes, interpretacions i experiències sobre qüestions de diferents religions i filosofies en la hiatòria de la humanitat, especialment de les actuals.


Dimensió Tractament de la informació i organització d’entorns de treball i aprenentatge

·         Construir nou coneixement personal mitjançant estratègies de tractament de la informació amb el suport d’aplicacions digitals.


2. Distribució de Competències, Continguts i Criteris d’avaluació


BLOC 1: El sentit religiós de l’home

Competències
Continguts
Criteris d’avaluació
ÀMBIT SOCIAL

Dimensió Històrica
Aplicar els procediments de la recerca històrica a partir de la formulació de preguntes i l’anàlisi de fonts per a interpretar el passat.

Interpretar que el present és producte del passat per comprendre que el futur és fruit de les decisions i accions actuals.

Dimensió Ciutadana
Pronunciar-se i comprometre’s en la defensa de la justícia, la llibertat i la igualtat entre homes i dones.

Dimensió Cultural i artística
Analitzar les manifestacions culturals i relacionar-les amb els seus creadors i la seva època, per interpretar les diverses cosmovisions i la seva finalitat.

Valorar el patrimoni cultural com a herència rebuda del passat, per defensar-ne la conservació i crear-ne de nou per a les generacions futures.



ÀMBIT DIGITAL

Dimensió Tractament de la informació i organització dels entorns de treball i aprenentatge
Cercar, contrastar i seleccionar informació digital adequada per al treball a realitzar, tot considerant diverses fonts i mitjans digitals.

Construir nou coneixement personal mitjançant estratègies de tractament de la informació amb el suport d’aplicacions digitals.

ÀMBIT LINGÜÍSTIC
Dimensió Comunicativa
Desenvolupar estratègies de cerca i gestió de la informació per adquirir coneixement.

Emprar estratègies d’interacció oral d’acord amb la situació comunicativa per a iniciar, mantenir i acabar el discurs.

Dimensió Actitudinal
Adquirir l’hàbit de la lectura com un mitjà per a accedir a la informació i al coneixement, i per al gaudi personal; valorar l’escriptura com un mitjà per a estructurar el pensament i comunicar-se amb els altres.


ÀMBIT DE CULTURA I VALORS
Dimensió Interpersonal
Mostrar actituds de respecte actiu envers les altres persones, cultures, opcions i creences.
Reconeixement de la necessitat personal de sentir-se estimat o estimada per a assolir la felicitat.

Investigació sobre la cerca de Déu que han protagonitzat diferents personatges
coneguts.


Diferents respostes enfront del sofriment i anàlisi de documentals i textos relacionats amb el sofriment.

Valoració del desig de superació que aporta la fe.

Valoració de la importància dels monestirs medievals i la conservació i difusió de la cultura.

L'hinduisme: el karma i la reencarnació. El budisme: la superació del sofriment i el nirvana. L'islam: la submissió a Al·là i la creença en la predestinació.

Curiositat per conèixer i comparar les propostes de les grans religions sobre la realitat de l'ésser humà més enllà de la mort.

Les ciències ocultes: tarot, endevinació i astrologia.

La New Age: principis fonamentals.

Les sectes: característiques comunes. Actitud crítica davant els problemes derivats de l'aproximació a les sectes.

Cerca d'informació sobre les actituds de les persones properes en relació amb les ciències ocultes i l'esoterisme.

Interès per conèixer la proposta cristiana enfront del sofriment i la mort.

Elements comuns de la tradició cristiana i de l'islam. Elements cristians que no reconeix l'islam.
Reconèixer el desig de plenitud que té la persona.

Comparar de manera argumentada diferents respostes enfront de la finitud de l'ésser humà.

Identificar situacions i persones que han donat una resposta positiva enfront del sofriment humà.

Explicar la funció dels monestirs medievals en la conservació i difusió de la cultura.

Comparar de manera argumentada les respostes que donen les grans religions als principals interrogants de l'ésser humà.

Analitzar críticament les propostes de les ciències ocultes, l'esoterisme i les sectes per a respondre als grans problemes que planteja la vida.

Identificar els trets que distingeixen la proposta cristiana com una proposta d'esperança en la plenitud final.

Identificar els trets comuns entre el cristianisme i l'islam.








BLOC 2: La Revelació: Déu intervé en la història

Competències
Continguts
Criteris d’avaluació
ÀMBIT SOCIAL
Dimensió Ciutadana
Formar-se un criteri propi sobre problemes socials rellevants per desenvolupar un pensament crític.

Pronunciar-se i comprometre’s en la defensa de la justícia, la llibertat i la igualtat entre homes i dones.

Dimensió Geogràfica
Analitzar diferents models d’organització política, econòmica i territorial, i les desigualtats que generen, per valorar com afecten la vida de les persones.

Dimensió Cultural i artística
Analitzar les manifestacions culturals i relacionar-les amb els seus creadors i la seva època, per interpretar les diverses cosmovisions i la seva finalitat.


ÀMBIT DIGITAL
Dimensió Tractament de la informació i organització d’entorns de treball i aprenentatge
Cercar, contrastar i seleccionar informació digital adequada per al treball a realitzar, tot considerant diverses fonts i mitjans digitals.


ÀMBIT LINGÜÍSTIC
Dimensió Comunicativa
Obtenir informació, interpretar i valorar el contingut de textos escrits de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i acadèmics per comprendre’ls.

Escriure textos de tipologia diversa i en diferents formats i suports amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüística.


ÀMBIT DE CULTURA I VALORS
Dimensió Interpersonal
Mostrar actituds de respecte actiu envers les altres persones, cultures, opcions i creences.
Reflexió sobre les conseqüències del pecat en les relacions amb els altres.

En què consisteix la ruptura amb Déu, i la ruptura amb els altres.

Actitud de rebuig del pecat per les seves conseqüències de ruptura.

La vocació és una crida de Déu. La resposta a la crida de Déu.

Interès per descobrir la crida de Déu en la pròpia existència.

Comparació d'una pintura mural amb un text bíblic.

Expressió dels propis sentiments en contemplar una pintura.

Rebuig de la pena de mort i de tota acció que atempti contra la vida humana.
Descobrir que el pecat rau en el rebuig a la intervenció
de Déu en la pròpia vida.

Distingir la veritat revelada de l'embolcall literari en
el relat del Gènesi.

Descobrir i reconèixer la pròpia vocació com a resposta
a la crida de Déu.

Valorar les conseqüències del pecat en les relacions
amb els altres.














BLOC 3: Jesucrist, acompliment de la Història de la Salvació

Competències
Continguts
Criteris d’avaluació
ÀMBIT SOCIAL
Dimensió Ciutadana
Formar-se un criteri propi sobre problemes socials rellevants per desenvolupar un pensament crític.

Dimensió Cultural i artística
Valorar el patrimoni cultural com a herència rebuda del passat, per defensar-ne la conservació i afavorir que les generacions futures se l’apropiïn.


ÀMBIT DIGITAL
Dimensió Tractament de la informació i organització d’entorns de treball i aprenentatge
Cercar, contrastar i seleccionar informació digital adequada per al treball a realitzar, tot considerant diverses fonts i mitjans digitals.


ÀMBIT ARTÍSTIC
Dimensió Societat i cultura
Valorar amb respecte i sentit crític les produccions artístiques en els seus contextos i funcions.

Dimensió Expressió, interpretació i creació
Interpretar i representar amb formes bidimensionals i
tridimensionals, estàtiques i en moviment.

ÀMBIT LINGÜÍSTIC
Dimensió Comunicativa
Obtenir informació, interpretar i valorar el contingut de textos escrits bíblics (fragment de la Carta de Pau als Gàlates) per comprendre’ls.

Escriure textos de tipologia diversa (un guió o storyboard per a una presentació) en diferents formats i suports amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüística.


ÀMBIT DE CULTURA I VALORS
Dimensió Personal
Qüestionar-se i usar l’argumentació per a superar prejudicis i consolidar el pensament propi.

Identificar els aspectes ètics de cada situació i donar-hi respostes adients i preferentment innovadores.
Anàlisi del canvi de vida que comporta la trobada amb Jesús a partir de diverses citacions dels Evangelis (Zaqueu, Nicodem, Maria Magdalena, Pau de Tars).

Valoració de l'amor com a motor capaç de canviar la vida d'una persona.

Presentació audiovisual sobre un personatge que s'ha trobat amb Jesús.

Interpretació d'una pintura de caràcter religiós.

Valoració de la pintura religiosa com a font d'informació sobre els fets que relaten les Escriptures.

Reconeixement del valor de les imatges com a ajuda per a afavorir la veneració de les persones que s'hi representen.
Reconèixer i apreciar que la trobada amb Crist canvia la manera de comprendre el món, la història, la realitat, les persones, etc.

Comprendre que la pertinença a Crist comporta una nova manera de comportar-se en la vida.

Analitzar i interpretar pintures de caràcter religiós.

Valorar les imatges com a expressió de respecte i veneració de les persones que s'hi representen.




BLOC 4: Permanència de Jesucrist en la història: l’Església

Competències
Continguts
Criteris d’avaluació
ÀMBIT SOCIAL
Dimensió Ciutadana
Formar-se un criteri propi sobre problemes socials rellevants per desenvolupar un pensament crític.

Dimensió Històrica
Identificar i valorar la identitat individual i col·lectiva per comprendre la seva intervenció en la construcció de subjectes històrics.

Dimensió Cultural i artística
Valorar les expressions culturals pròpies, per afavorir la construcció de la identitat personal dins d’un món global i divers.


ÀMBIT DIGITAL
Dimensió Tractament de la informació i organització d’entorns de treball i aprenentatge
Construir nou coneixement personal mitjançant estratègies de tractament de la informació amb el suport d’aplicacions digitals.


ÀMBIT ARTÍSTIC
Dimensió Societat i cultura
Valorar amb respecte i sentit crític les produccions artístiques en els seus contextos i funcions.

Dimensió Expressió, interpretació i creació
Desenvolupar projectes artístics disciplinaris o transdisciplinaris tant personals com col·lectius (creació de murals).

ÀMBIT LINGÜÍSTIC
Dimensió Comunicativa
Produir textos orals de tipologia diversa amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüística, emprant-hi els elements prosòdics i no verbals pertinents.

Dimensió Actitudinal
Implicar-se activament i reflexiva en interaccions orals amb una actitud dialogant i d’escolta.


ÀMBIT DE CULTURA I VALORS
Dimensió Sociocultural
Realitzar activitats de participació i de col·laboració que promoguin actituds de compromís i democràtiques.
Experiències que faciliten la trobada amb Jesús. Actituds que ajuden i actituds que dificulten la trobada personal. Interès per trobar-se amb Jesús en la pròpia vida.

Valoració de l'Església com a lloc de trobada amb Jesús.

La pregària, manera personal de trobar-se amb Jesús.

Anàlisi de testimoniatges de persones la vida de les quals ha canviat després de trobar-se amb Jesús.

Experiències de vida eclesial en les primeres comunitats cristianes.

Els monestirs medievals: estructura i funció.

La pregària en sant Francesc d'Assís. La pregària en sant Agustí. Reflexió sobre la importància de la pregària personal per a enfortir la vida cristiana.

Reflexió sobre la necessitat de donar una resposta cristiana als grans problemes de la societat actual.

Descobriment del manament de l'amor com l'impuls necessari per a treballar a fi de millorar la societat actual.

Reconeixement del valor de la pobresa evangèlica com a mitjà per a desprendre's d'allò superflu i aconseguir allò important.

Interès per participar en iniciatives en favor dels més pobres i necessitats.

Valoració de l'opció de l'Església pels més pobres al llarg de la seva història.

Interès per descobrir la relació entre els valors cristians i els valors socials del món actual.

Valoració de l'aportació de l'Església a l'art en general.

Manifestacions artístiques de caràcter religiós: arquitectura, escultura, pintura i música.

Sensibilitat a favor de la utilització de les noves tecnologies per a anunciar l'Evangeli.

Disposició a comentar textos de caràcter religiós i extreure'n el missatge evangèlic que contenen.
Prendre consciència del vincle indissoluble entre la trobada amb Crist i la pertinença a l'Església.

Valorar críticament l'experiència de plenitud que promet Crist.

Reconèixer els subsidis i recursos que l'Església ofereix per a facilitar la trobada amb Crist.

Valorar la importància dels monestirs i els grans teòlegs cristians per a facilitar la trobada amb Crist per mitjà de la pregària.

Comprendre que la pertinença a Crist comporta una nova manera de comportar-se en la vida.

Reconèixer els trets del compromís evangèlic per a la consecució d'un món més humà.

Identificar l'opció preferencial de Jesús pels pobres i reconèixer-la en el treball dels cristians.

Valorar les accions de l'Església en favor dels més pobres al llarg de la història.

Relacionar els valors socials actuals amb els valors cristians i reconèixer-ne la influència.

Identificar en la cultura la riquesa i la bellesa que genera la fe.

Reconèixer la presència cristiana en diferents manifestacions de la cultura actual.

Obtenir informació rellevant a partir de l'anàlisi de textos de caràcter religiós.



Religió  

4t ESO



1. Competències del curs
ÀMBIT LINGÜÍSTIC
Dimensió Comunicació oral
- Utilitzar processos lingüístics per a expressar pensaments, vivències i opinions. Acostumar-se a un discurs coherent i estructurat.
- Planificar i produir textos orals de tipologia diversa adequats a la situació comunicativa.
- Obtenir informació, interpretar i valorar (expressió) textos orals de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i acadèmics (religiosos), incloent- hi els elements prosòdics i no verbals.
- Utilitzar estratègies d’interacció oral d’acord amb la situació comunicativa per a iniciar, mantenir i acabar el discurs (compartir opinions, exposició oral).

Dimensió Comprensió lectora
- Comprendre, interpretar i valorar el contingut dels textos escrits de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i acadèmics, d’acord amb la tipologia i la complexitat del text (bíblic) i el propòsit de la lectura (la Bíblia com a recull de textos de gran riquesa d’expressió, simbologia, llenguatge doctrinal i  precisió conceptual).
- Aplicar estratègies de comprensió per a obtenir informació i interpretar el contingut de textos escrits d’estructura clara de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i de l’àmbit acadèmic (bíblic).
- Reconèixer els gèneres dels textos bíblics (els Evangelis): l’estructura i el format (capítols, versets, Antic i Nou Testament), i interpretar-ne els trets lèxics i morfosintàctics per a comprendre’ls (paràboles, aspectes diferencials dels quatre Evangelis...).

Dimensió Expressió escrita
- Produir textos de tipologies diverses amb un lèxic i una estructura que s’adeqüin al tipus de text, a les intencions i al destinatari (reculls, redaccions, taules, imatges literàries...).
- Planificar l’escrit d’acord amb la situació comunicativa (el receptor, la intenció) i a partir de la generació d’idees i la seva organització (resums, esquemes...).


Dimensió Comprensió literària
- Obtenir informació, interpretar i valorar el contingut dels textos escrits de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i acadèmics, d’acord amb la tipologia i la complexitat del text i amb el propòsit de la lectura (la Bíblia com a recull de textos de gran riquesa d’expressió, simbologia, llenguatge doctrinal i precisió conceptual).

Dimensió Actitudinal i plurilingüe
- Conèixer i valorar la diversitat lingüística i cultural de Catalunya, de l’Estat espanyol, d’Europa i del món.


ÀMBIT MATEMÀTIC
Dimensió Resolució de problemes
- Fer preguntes i generar problemes de caràcter matemàtic.

Dimensió Connexions
- Establir relacions entre diferents conceptes, i també entre els diversos significats d’un mateix concepte.


ÀMBIT CIENTIFICOTECNOLÒGIC
Dimensió Indagació de fenòmens naturals i de la vida quotidiana
- Plantejar-se preguntes sobre el medi i utilitzar estratègies per a cercar dades i analitzar resultats.




ÀMBIT SOCIAL
Dimensió Ciutadana
- Participar de la vida col·lectiva a partir de valors democràtics, a fi de millorar la convivència i afavorir un entorn més just i solidari.
- Treballar les responsabilitats personals i socials i les altres virtuts cíviques, pel bé comú de la societat, tot afavorint la maduració d’una coresponsabilitat, l’exercici de la solidaritat, la llibertat, la justícia i la caritat.
- Implementar projectes cooperatius (cercar informació sobre les tasques que duu a terme una parròquia).


ÀMBIT ARTÍSTIC
Dimensió Percepció i escolta
- Mostrar hàbits de percepció conscient de la realitat visual i sonora de l’entorn natural i cultural (art pictòric i musical).

Dimensió Expressió, interpretació i creació
- Utilitzar els elements i recursos bàsics del llenguatge escènic per a expressar-se, interpretar i comunicar-se (dramatització).
- Valorar críticament les obres religioses del nostre entorn, tot motivant l’apreciació de la pròpia cultura i la valoració adequada d’altres tradicions culturals i religioses (pel·lícules).
- Utilitzar elements bàsics dels llenguatges visual, corporal i musical per a comprendre i apreciar les produccions artístiques.

Dimensió Societat i cultura
- Valorar críticament les obres religioses del nostre entorn, tot motivant l’apreciació de la pròpia cultura i la valoració adequada d’altres tradicions culturals i religioses.




ÀMBIT DE CULTURA I VALORS
Dimensió Personal
- Qüestionar-se i utilitzar l’argumentació per a superar prejudicis i consolidar el pensament propi.
- Mostrar actituds de respecte actiu envers les persones, les seves idees, opcions i creences i les cultures que les conformen.
- Actuar amb autonomia en la presa de decisions i assumir la responsabilitat dels propis actes.

Dimensió Interpersonal
- Mostrar actituds de respecte actiu envers les persones, les seves idees, opcions i creences i les cultures que les conformen.
- Mostrar actituds de servei i de compromís social, especialment davant les situacions d’injustícia (refugiats, pobresa...). Exercici de la llibertat, la solidaritat i la justícia.

Dimensió Sociocultural
- Valorar problemes socials rellevants tot interpretant-ne les causes i les conseqüències, a fi de plantejar propostes de futur.
- Reconèixer la cultura i la història occidentals, les quals no poden ser compreses ni assumides si no es té en compte el fet religiós, present sempre en la història cultural dels pobles.
- Implementar projectes cooperatius.
Dimensió  Espiritual
-          Reflexionar sobre el propi sentit de la vida i relacionar-lo amb les diferents creences.
-          Establir relacions intenses amb sí mateix/a i amb el demés.

ÀMBIT DIGITAL
Dimensió Instruments i aplicacions
- Seleccionar, utilitzar i programar dispositius digitals i les seves funcionalitats d’acord amb les tasques que s’han de dur a terme.

Dimensió Tractament de la informació i organització dels entorns de treball i d’aprenentatge
- Cercar, contrastar i seleccionar informació digital tot considerant diverses fonts i entorns digitals.


ÀMBIT PERSONAL I SOCIAL
Dimensió Regulació de les pròpies capacitats
- Gestionar i controlar les pròpies capacitats i els coneixements propis com a base per a la pròpia formació i el treball cooperatiu.

Dimensió Orientació i assoliment
- Fer servir de manera eficient un conjunt de recursos, tècniques i estratègies, tant en el treball individual com en el col·lectiu.


2. Distribució de Competències, Continguts i Criteris d’avaluació
Bloc I: El sentit religiós de l’home


Competències
Continguts
Criteris d’avaluació
ÀMBIT LINGÜÍSTIC
Dimensió Comunicació oral
Utilitzar processos lingüístics per a expressar pensaments, vivències i opinions.
Obtenir informació, interpretar i valorar (expressió) textos orals de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i acadèmics (religiosos), incloent-hi els elements prosòdics i no verbals (diàleg).
Dimensió Comprensió lectora
Comprendre, interpretar i valorar el contingut dels textos escrits de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i acadèmics, d’acord amb la tipologia i la complexitat del text (religiós) i amb el propòsit de la lectura.
Dimensió Expressió escrita
Produir textos de tipologies diverses amb un lèxic i una estructura que s’adeqüin al tipus de text, a les intencions i al destinatari (diàlegs, descripcions, situació cronològica de fets...).
Dimensió Actitudinal i plurilingüe
Conèixer i valorar la diversitat lingüística i cultural de Catalunya, de l’Estat espanyol, d’Europa i del món (trets comuns religiosos i diversitat cultural).

ÀMBIT CIENTIFICOTECNOLÒGIC
Dimensió Indagació de fenòmens naturals i de la vida quotidiana
Plantejar-se preguntes sobre el medi (fets explicables i no explicables) i utilitzar estratègies per a cercar dades i analitzar resultats (la ciència i altres disciplines per a explicar el que no entenem).

ÀMBIT DE CULTURA I VALORS
Dimensió Personal
Qüestionar-se i utilitzar l’argumentació per a superar prejudicis i consolidar el pensament propi.
Dimensió Interpersonal
Mostrar actituds de respecte actiu envers les persones, les seves idees, opcions i creences i les cultures que les conformen.
Dimensió Espiritual
Reflexionar sobre el propi sentit de la vida i relacionar-lo amb les diferents creences.





ÀMBIT ARTÍSTIC
Dimensió Percepció i escolta
Mostrar hàbits de percepció conscient de la realitat visual i sonora de l’entorn natural i cultural.
Dimensió Expressió, interpretació i creació
Utilitzar elements bàsics dels llenguatges visual, corporal i musical per a comprendre i apreciar les produccions artístiques.

ÀMBIT DIGITAL
Dimensió Instruments i aplicacions
Seleccionar, utilitzar i programar dispositius digitals i les seves funcionalitats d’acord amb les tasques que es duran a terme.

ÀMBIT PERSONAL I SOCIAL
Dimensió Regulació de les pròpies capacitats
Gestionar i controlar les pròpies capacitats i els propis coneixements com a base per a la pròpia formació i el treball cooperatiu.
Reflexió sobre com trobar el sentit de la vida. Les religions com a camins cap a aquest sentit i com a resposta a les preguntes existencials.
Expressió oral. Debat sobre el fet religiós. Ciència i espiritualitat no són incompatibles.
Expressió oral sobre el concepte de revelació com a manifestació divina. La introspecció personal del budisme. La llei universal de la natura (dharma) de l’hinduisme i la transmissió oral per Mahoma de la paraula de Déu. Compartició amb companys de les propostes explicatives. Preparació d’un diàleg sobre la revelació.
Trets característics de totes les religions: sistema de creences, ritus i principis ètics de conducta segons els seus valors (lectures proposades). Tipus de revelacions divines: còsmica, històrica, profètica i cristològica. Lectura de citacions bíbliques.
Lectura comprensiva sobre els conceptes de revelació, esforç d’introspecció personal, mandala i llei universal. La revelació, fonament de la fe.
Revelació de Déu a Moisès i a Elies (preparació  d’un diàleg). Comparació del concepte de revelació en diverses religions (taula comparativa; esquema).
Elements comuns de les religions: revelació, salvació, encarnació històrica i pretensió d’universalitat. Recerca d’elements no comuns respecte de la religió catòlica.
Maria Immaculada i els símbols i valors que aporten la seva figura actualment com a perfecta cristiana: puresa, compromís absolut amb Déu i fidelitat a les seves creences.
Descripció de disciplines del coneixement humà que poden explicar la nostra existència i el sentit de la vida. Consideració d’aspectes que no es poden resoldre partint de la ciència.

Diferenciació, mitjançant l’aprofundiment, de la religió catòlica de les altres religions.
Actitud de respecte envers les diverses religions treballades tenint-ne en compte les diferències i les semblances.


Reflexió sobre el sentit de la vida i el fet que l’experiència religiosa és una resposta i que hi ha altres creences i cultures que l’expliquen d’una manera diferent.
Valoració i percepció conscient de la natura com a mostra de l’amor de Déu.


Observació de les imatges (dibuixos i obres d’art...) que il·lustren el text i de la seva simbologia: pintura barroca de Schmidttner, Immaculada d’Isabel Guerra (pintura digital 2015), Moisès davant l’esbarzer ardent (1966). Interpretació de diverses obres d’art dedicades a la Mare de Déu al llarg de la història (recull d’imatges).
Creació artística, figurativa o abstracta, d’imatges que puguin simbolitzar com és la revelació divina en el budisme, l’hinduisme, l’islam i el cristianisme.

Enregistrament d’un vídeo, amb imatge i veu en off, que mostri la diferència entre la revelació cristiana i la revelació en les altres religions.
Ús d’instruments digitals per a l’obtenció d’informació: pàgina web, visualització de vídeos  i escolta de l’entrevista proposada (links).
Reflexió inicial de la unitat, observació de la fotografia i, a partir dels coneixements previs, formulació de preguntes i recerca de les respostes. Realització i interpretació de resums i esquemes que sintetitzin els continguts. Autoavaluació competencial. Treball cooperatiu. Aprofitament de la informació gràfica de la unitat en relació amb la informació escrita.
Aprendre i reconèixer els principals trets comuns de les religions (donar resposta al fet existencial).
Comparar i distingir la intervenció de Déu en la història dels intents humans de resposta a la recerca de sentit.

Bloc II: La Revelació: Déu intervé en la història

Competències
Continguts
Criteris d’avaluació
ÀMBIT LINGÜÍSTIC
Dimensió Comunicació oral
Planificar i produir textos orals de tipologia diversa adequats a la situació comunicativa. 
Utilitzar estratègies d’interacció oral d’acord amb la situació comunicativa per a iniciar, mantenir i acabar el discurs (compartir opinions, exposició oral...).
Dimensió Comprensió lectora
Aplicar estratègies de comprensió per a obtenir informació i interpretar el contingut de textos escrits d’estructura clara de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i de l’àmbit acadèmic (Religió).
Dimensió Expressió escrita
Produir textos de tipologies diverses amb un lèxic i una estructura que s’adeqüin al tipus de text, a les intencions i al destinatari (reculls, redaccions, taules, imatges literàries...).

ÀMBIT DE CULTURA I VALORS
Dimensió Personal
Qüestionar-se i utilitzar l’argumentació per a superar prejudicis i consolidar el pensament propi.
Mostrar actituds de respecte actiu envers les persones, les seves idees, opcions i creences i les cultures que les conformen.
Dimensió Sociocultural
Valorar problemes socials rellevants, tot interpretant-ne les causes i les conseqüències, a fi de plantejar propostes de futur.
Dimensió Espiritual:
Establir relacions intenses amb sí mateix i amb els demés.


ÀMBIT MATEMÀTIC
Dimensió Resolució de problemes
Fer preguntes i generar problemes de caire matemàtic.
Dimensió Connexions
Establir relacions entre diferents conceptes, i també entre els diversos significats d’un mateix concepte.

ÀMBIT ARTÍSTIC
Dimensió Percepció i escolta
Mostrar hàbits de percepció conscient de la realitat visual i sonora de l’entorn natural i cultural (art pictòric i musical).
Dimensió Expressió, interpretació i creació
Utilitzar elements bàsics dels llenguatges visual, corporal i musical per a comprendre i apreciar les produccions artístiques (presentacions multimèdia, recerca d’art religiós, compleció de murals...).


ÀMBIT DIGITAL
Dimensió Tractament de la informació i organització dels entorns de treball i d’aprenentatge
Cercar, contrastar i seleccionar informació digital tot considerant diverses fonts i diversos entorns digitals.

ÀMBIT PERSONAL I SOCIAL
Dimensió Orientació i assoliment
Fer servir de manera eficient un conjunt de recursos, tècniques i estratègies, tant en el treball individual com en el col·lectiu.
Expressió en comú sobre les diferents percepcions i interpretacions que es poden tenir a partir d’una imatge. Exposició sobre una biografia. Elaboració d’un diàleg sobre si Jesús era o no el Messies.
Sensibilitat i respecte envers l’expressió d’idees i opinions, i valoració de totes les participacions. Treball de l’escolta com a base de qualsevol acte comunicatiu. Implicació de tots els participants en ordre.
Lectura de textos bíblics de l’Antic Testament que mostren la intervenció de Déu i la seva aliança amb la humanitat. Interpretació d’una paràbola. El messianisme.
Moments en què Déu es fa present en la història: amb Noè, Abraham, Moisès i els profetes i amb l’alliberament del seu poble de l’esclavatge d’Egipte (recull escrit).
Fidelitat de Déu als homes (redacció d’aquest concepte amb l’ajut de citacions bíbliques). El sentit del patiment (descripció de moments propis de patiment i esforç).
Relació de Déu amb el poble d’Israel (taula de citacions i creació d’imatges literàries per a expressar-se).
La fidelitat com a valor en decadència i la cultura de l’«envàs» (es valora més allò que és extern, l’embolcall, que no pas el contingut). Reflexió sobre aquest aspecte de la vida actual. El sentit del sofriment i el seu efecte transformador en l’ésser humà (vídeo: Tierras de penumbra). Concepte de resiliència (Testimoni).
El messianisme i l’esperança d’un món millor. Lectura comprensiva de textos bíblics. El concepte de Messies s’adapta a les circumstàncies històriques del poble d’Israel.
El Messies polític i el Messies sofrent: dues posicions contràries en un mateix moment històric.

Coneixement dels càlculs necessaris per a esbrinar les festivitats catòliques variables (dia de Crist Rei).
Elaboració de mapes conceptuals que situïn cronològicament els personatges bíblics i els relacionin (èpoques del messianisme).
Aprofundiment sobre aquests personatges de l’Antic Testament: Noè, Abraham, Moisès, Jonàs, Ezequiel, David, Ester i Elies (selecció d’imatges artístiques). El sofriment i l’esforç formen part de la vida (vídeo Aprèn a portar la teva creu).
L’esperança messiànica: imaginar un món millor (audició i comprensió dels missatges de les cançons escollides).
Relació entre els personatges de l’Antic Testament i la fidelitat de Déu (elaboració d’una presentació multimèdia sobre un d’aquests personatges, audicions musicals, murals...).



Selecció adient dels recursos que proporciona la xarxa. Recerca mesurada que il·lustri allò que es pretén mostrar deixant de banda la informació que no és rellevant (recull d’imatges sobre l’Antic Testament...).
Observació reflexiva de la fotografia inicial i, a partir dels coneixements previs, formulació de preguntes i recerca de respostes.
Realització i interpretació de mapes mentals, esquemes i resums que sintetitzin els continguts. Autoavaluació competencial. Treball cooperatiu.
Reconèixer i valorar les accions de Déu al llarg de la història.
Comparar i apreciar la novetat entre el Messies sofrent i el Messies polític.



Bloc III: Jesucrist, acompliment de la Història de la Salvació

Competències
Continguts
Criteris d’avaluació
ÀMBIT LINGÜÍSTIC
Dimensió Comprensió lectora
Reconèixer els gèneres del text bíblic (els Evangelis), la seva estructura i el seu format (capítols, versets, Antic i Nou Testament), i interpretar-ne els trets lèxics i morfosintàctics per a comprendre’l (comparació dels quatre Evangelis).
Dimensió Expressió escrita
Planificar l’escrit d’acord amb la situació comunicativa (receptor, intenció) i a partir de la generació d’idees i la seva organització (resums, esquemes...).

ÀMBIT CULTURA I VALORS
Dimensió Interpersonal
Mostrar actituds de respecte actiu envers les persones, les seves idees, opcions i creences i les cultures que les conformen (la vocació, els sentiments, tipus de famílies, reconeixement de la crida de la religió... ).
Dimensió Sociocultural
Reconeixement de la cultura i la història occidentals, les quals no poden ser compreses i assumides si no es té en compte el fet religiós, present sempre en la història cultural dels pobles.
 Dimensió espiritual
  Reflexionar sobre el propi sentit de la vida i relacionar-lo amb les  demés creences.
  Establir relacions intenses amb sí mateix/a i amb el demés.



ÀMBIT ARTÍSTIC
Dimensió Societat i cultura
Valoració crítica de les obres religioses del nostre entorn, tot motivant l’apreciació de la pròpia cultura i la valoració adequada d’altres tradicions culturals i religioses.
Dimensió Expressió, interpretació i creació
Utilitzar els elements i recursos bàsics del llenguatge escènic per a expressar-se, interpretar i comunicar-se.

ÀMBIT MATEMÀTIC
Dimensió Connexions
Establir relacions entre diferents conceptes, i també entre els diversos significats d’un mateix concepte.

ÀMBIT PERSONAL I SOCIAL
Dimensió Regulació de les pròpies capacitats
Gestionar i controlar les pròpies capacitats i els propis coneixements com a base per a la pròpia formació i el treball cooperatiu.

ÀMBIT DIGITAL
Dimensió Tractament de la informació i organització dels entorns de treball i d’aprenentatge
Cercar, contrastar i seleccionar informació digital tot considerant diverses fonts i diversos entorns digitals.
Maneres que té Jesús de cridar els seus deixebles a seguir-lo. L’exigència o requisits per a ser un apòstol. Lectura comprensiva de citacions bíbliques.
Recomanacions de Jesús als seus deixebles i la missió que han d’acomplir (lectura de l’Evangeli de Lluc). Lectura comparativa dels quatre Evangelis pel que fa a la crida de Jesús.
Diferenciació dels noms dels apòstols segons els Evangelis (elaboració d’una taula que en reculli les diferències). Reconeixement del gènere evangèlic (redacció d’un relat en aquest gènere).
Coneixement de biografies de persones actuals que es poden anomenar col·laboradors de Jesús (breu redacció).
Qualitats i capacitats del deixeble actual de Jesús.


Els talents personals del creient i la vocació: relació entre aquests dos conceptes.
Actualització de la missió de Jesús. Visió renovada de la vida i el treball avui dia segons les seves directrius.











  
L’emoció i el pensament en la nostra cultura i estil de vida. Creixement humà i personal.








Reconeixement artístic de la crida de Jesús als apòstols a seguir-lo (recerca d’obres que la representin, presentació audiovisual).
Interpretació de les obres artístiques dedicades a la Mare de Déu: la posició de Jesús i de Maria, els diversos plans de la pintura i la intenció de l’artista.







Relació entre la informació escrita i la gràfica de les unitats. Treball cooperatiu: traçament de mapes mentals, síntesis, taules i llistats.
Realització i interpretació de taules, mapes mentals, esquemes i resums que sintetitzin els continguts. Autoavaluació competencial. Treball cooperatiu.
Mapes mentals dels continguts, autoavaluació competencial. Treball cooperatiu.











Utilització dels links proposats, recerca a la xarxa de la informació adient sobre la tasca que cal dur a terme i organització dels recursos dels quals es disposa per a fer una bona selecció i/o treball cooperatiu.
Descobrir la iniciativa de Crist per a formar una comunitat que origina l’Església.
Conèixer i apreciar la invitació de Jesús a col·laborar en la seva missió.




Bloc IV: Permanència de Jesucrist en la història: l’Església

Competències
Continguts
Criteris d’avaluació
ÀMBIT LINGÜÍSTIC
Dimensió Comunicació oral
Utilitzar els processos lingüístics per a expressar  pensaments, vivències i opinions. Acostumar-se a un discurs coherent i estructurat.
Dimensió Expressió escrita
Planificar l’escrit d’acord amb la situació comunicativa i el destinatari.
Dimensió Comprensió literària
Obtenir informació, interpretar i valorar el contingut dels textos escrits de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i acadèmics, d’acord amb la tipologia i la complexitat del text (bíblics, filosòfics, de divulgació...) i amb el propòsit de la lectura (la Bíblia com a recull de textos de gran riquesa d’expressió, simbologia, llenguatge doctrinal i precisió conceptual).

ÀMBIT DE CULTURA I VALORS
Dimensió Personal
Actuar amb autonomia en la presa de decisions i assumir la responsabilitat dels propis actes.
Dimensió Interpersonal
Mostrar actituds de respecte actiu envers les persones, les seves idees, opcions i creences i les cultures que les conformen (la família, el paper de la dona...).
Dimensió Sociocultural
Mostrar actituds de servei i de compromís social, de manera especial enfront de situacions d’injustícia.
Implementar projectes cooperatius.
 Dimensió espiritual
Establir relacions amb sí mateix i amb els demés
ÀMBIT ARTÍSTIC
Dimensió Expressió, interpretació i producció
Valorar críticament les obres artístiques (cinema) del nostre entorn, tot motivant l’apreciació de la pròpia cultura i la valoració adequada d’altres tradicions culturals i religioses (pel·lícules).

ÀMBIT SOCIAL
Dimensió Ciutadana
Participar en la vida col·lectiva a partir de valors democràtics, a fi de millorar la convivència i afavorir un entorn més just i solidari.
Treballar les responsabilitats personals i socials i les altres virtuts cíviques, pel bé comú de la societat, tot afavorint la maduració d’una coresponsabilitat, l’exercici de la solidaritat, la llibertat, la justícia i la caritat.
Implementar projectes cooperatius.

ÀMBIT PERSONAL I SOCIAL
Dimensió Orientació i assoliment
Fer servir de manera eficient un conjunt de recursos, tècniques i estratègies, tant en el treball individual com en el col·lectiu.
Valoració oral dels conceptes de pensament, raó, sentiments i llibertat. Definició personal de cadascun.
L’autoritat com un servei dins l’Església. Diferenciació entre poder i autoritat. Els cristians com a servidors dels altres.
Reflexió sobre la percepció de la realitat i les nostres emocions (resum breu per escrit).
Descripció de vides exemplars al servei dels altres (biografies).
La conducta respecte de les emocions i el pensament.
La nova manera de viure que proposa Jesús. Els símbols en els textos bíblics.
L’amor ben entès. Saber estimar i reconèixer els sentiments propis i els dels altres. La família actual: referents, estimació i respecte.
Paràbola del bon samarità: comprensió i actualització dels conceptes ajudar els altres i tenir bon cor.
La intel·ligència emocional.
Elecció entre el bé i el mal considerant les variables llibertat, raó i voluntat. L’autonomia de l’ésser humà a l’hora de prendre decisions i la responsabilitat de la seva elecció.
Dilemes morals i opcions de solució, segons la doctrina de Jesús o segons altres criteris. El paper de la dona cristiana en la societat.

La família com a primera escola on s’aprenen  el bon ús de la llibertat i els valors fonamentals.


Les autoritats i el veritable servei a la comunitat. Condemna de l’abús de poder.








La civilització de l’amor que proclama Jesús i les condicions morals, socials, econòmiques, polítiques i culturals que requereix.


Actitud adient i coneixement de les condicions necessàries per a poder arribar a la civilització de l’amor.

Valoració crítica de les pel·lícules proposades. Maneres de donar ajuda a qui ho necessita. Actitud de servei  i de compromís social amb els més desafavorits. La teologia de l’alliberament.







Coneixement d’entitats properes (de la localitat o de la diòcesi), com ara congregacions, parròquies o ONG cristianes, que duen a terme activitats solidàries o de cooperació.








Visionat de pel·lícules, treball cooperatiu. Traçament de mapes mentals a partir d’un model com a síntesi de la unitat i com a autoavaluació de la unitat.
Descobrir i valorar que Crist genera una manera nova d’utilitzar la raó i la llibertat, i d’expressar l’afectivitat de la persona.
Distingir que l’autoritat està al servei de la veritat.
Relacionar la missió del cristià amb la construcció del món.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

  L'alumnat de 3r han  acabat d'estudiar el BUDISME i per finalitzar la unitat hem fet un "escape room", si voleu poder in...